VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Kaupunkiradan myöhästymiskerrat liki kymmenkertaistuivat lyhyistä kääntöajoista johtuen

UUTINEN

Helsinki-Kerava-rataosan myöhästymiskerrat melkein kymmenkertaistuivat Helsingin aseman kuljettajien lyhyempien kääntöaikojen suhteen. VRLeaks kirjoitti asiasta viime torstaina tässä artikkelissa, jossa todettiin VR:n joutuneen maksamaan Helsingin seudun liikenteelle (HSL) merkittäviä myöhästymissakkoja lyhennetyistä kääntöajoista johtuen. Matkustajien kannalta myöhästymissakoilla ei ole merkitystä, mutta myöhästymismäärillä ja -minuuteilla on.

VRLeaksin Liikennevirastolta saamista tilastoista selvisi, että vertailujaksolla 1.4.-31.5.2013 ja 1.12.2013-31.1.2014 poikkeama on merkittävä. Ensi mainitulla ajanjaksolla Helsingin aseman kääntöajat Keravan kaupunkiradan junien osalta olivat 20 minuuttia, jälkimmäisellä ajanjaksolla 10 minuuttia. Kääntöaika tarkoittaa tässä tapauksessa sitä aikaa, joka kuljettajalla on käytettävissä Helsingin asemalla junan lähtövalmisteluiden tekemiseen.

Tarkastelujaksojen välillä on merkittävä ero:

  • 1.4.-31.5.2013 (kääntöaika 20 min) henkilökunnasta johtuneita myöhästymisiä Helsinki-Kerava-välillä oli 38 kappaletta ja nämä aiheuttivat yhteensä 376 minuutin myöhästymiset
  • 1.12.2013-31.1.2014 (kääntöaika 10 min) henkilökunnasta johtuneita myöhästymisiä Helsinki-Kerava-välillä oli 361 kappaletta ja nämä aiheuttivat yhteensä 2235 minuutin myöhästymiset

Numeroina tämä tarkoittaa sitä, että myöhästyneiden junien kappalemäärä kasvoi tarkastelujaksojen välillä 9,5-kertaiseksi, myöhästymisminuutit kuusinkertaisiksi.

VRLeaks laski tilastoista lisäksi sen, että kaikista myöhästyneistä junista Helsingin aseman osuus vertailujaksojen välillä on seuraava:

  • 1.4.-31.5.2013 (kääntöaika 20 min) henkilökunnasta johtuneita myöhästymisiä Helsingin asemalla oli 35 kappaletta ja nämä aiheuttivat yhteensä 356 minuutin myöhästymiset
  • 1.12.2013-31.1.2014 (kääntöaika 10 min) henkilökunnasta johtuneita myöhästymisiä Helsingin asemalla oli 346 kappaletta ja nämä aiheuttivat yhteensä 2160 minuutin myöhästymiset

Toisin sanoen, Helsinki-Kerava-rataosalla henkilökunnasta johtuneista myöhästymiskerroista 97 % ja myöhästymisminuuteista 92 % tapahtui Helsingin asemalla.

Henkilökunnasta johtuvat myöhästymissyyt eivät johdu sääolosuhteista, vaan käytännössä siitä ajasta, joka henkilökunnalla kuluu junan lähtövalmisteluiden suorittamiseen. VRLeaks tähdentää erikseen, että henkilökunnasta johtuvat myöhästymiset eivät johdu Helsingin aseman rajallisesta raidekapasiteetista, muusta junaliikenteestä tai turvalaitevioista.

FAKTA

  • Helsinki-Kerava-rataosan henkilökunnasta johtuneet myöhästymiskerrat kasvoivat melkein kymmenkertaisiksi vertailuajanjaksojen välillä Helsingin aseman lyhyempien kääntöaikojen vuoksi
  • Helsinki-Kerava-kaupunkiradan junien Helsingin aseman kääntöaikoja kuljettajien osalta lyhennettin 20 minuutista 10 minuuttiin marras-joulukuun vaihteessa 2013
  • VR on joutunut maksamaan tästä johtuen HSL:lle merkittäviä myöhästymissakkoja
  • Myöhästymiset ovat vaikuttaneet kymmeniin tuhansiin matkustajiin

VRLeaks

One response to “Kaupunkiradan myöhästymiskerrat liki kymmenkertaistuivat lyhyistä kääntöajoista johtuen

  1. Jussi 8.3.2014 22:03

    Onko kyseessä todellinen syy? Vai onko kyseessä Italialainen lakko?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: