VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Käydäänkö VR:n tulevaisuudesta valtapeliä?

UUTINEN

28.3.2018 klo 9.00

VR:n viime keväänä päätetty jakaminen neljään osaan on ajautunut umpikujaan valtion omistajaohjauksessa. Jarrutuksen syyksi on paljastumassa valtioneuvoston kanslian omistajaohjauksen linjaus, joka on ristiriidassa hallitusohjelman kanssa.

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) on valmistellut hallituksen kevään 2017 talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaan VR-Yhtymä Oy:n henkilöliikenteen yksinoikeussopimuksen lakkauttamista ja rautatieliikenteen markkinoiden edellytysten luomista Suomeen. Merkittävä käytännön toimi tässä on VR:n hallinnassa olevan omaisuuden ja toimintojen järjestäminen siten, että rautateillä on todelliset mahdollisuudet kaikkien kelpoisuusvaatimukset täyttävien yritysten toiminnalle.

LVM:ssä on valmisteltu järjestely, jossa VR:ään nykyisin sisältyvät neljä päätoimintaa jaetaan omiin valtion kokonaan omistamiin erityistehtäväyhtiöihinsä. Näin syntyy valtion kalustoyhtiö, kiinteistöyhtiö, kunnossapitoyhtiö ja vanha VR jää omaksi, junaliikennettä operoivaksi yhtiökseen. Suunnitelma vastaa varsin pitkälle sitä, miten VR on tähän mennessä organisoinut oman toimintansa.

VR:n jakaminen näytti etenevän hyvin, kun VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro irtisanoutui yhtiön palveluksesta kesäkuussa 2016, eikä valtioneuvoston kanslian (VNK) omistajaohjauksen osastopäällikkö Eero Heliövaaran toimikautta jatkettu viime vuodenvaihteen jälkeen. Näiden henkilömuutosten tarkoituksena oli tukea uusien yhtiöjärjestelyiden edistymistä.

VR:ssä on edelleen vahvaa vastustusta uudistukselle. Näiden tahojen tavoitteena näyttää olevan ainakin uusien yhtiöiden luomisen viivästyttäminen, mikäli hanketta ei kyetä kaatamaan kokonaan.

VR:n TULEVAISUUDESTA KOVAA VÄÄNTÖÄ

Uusista yhtiöistä on jo talouspoliittisen ministeriövaliokunnan päätös viime huhtikuulta. Sen täytäntöönpanossa avainasemassa on LVM:n rinnalla VNK:n omistajaohjausosasto. VRLeaksin tietojen mukaan omistajaohjausosasto on vahvasti eri mieltä ministeriön kanssa VR:n jakamissunnitelmista.

Tästä johtuen VNK ei aio viedä eteenpäin yhtiöiden perustamista pitäen sitä VR:n edun vastaisena. Omistajaohjauksen asettuminen vastustamaan VR:n jakamista on kaatamassa koko LVM:n suunnitelman. Käytännössä valtion omistajaohjaus tuntuu vetäneen hätäjarrusta junassa, jonka veturia ajaa ministeriö.

Valtion omistamissa yhtiöissä ei ole osakkeenomistajia, jotka ovat sijoittaneet yhtiöön omia pääomiaan ja jotka kokoontuvat yhtiökokoukseen päättämään omistajan tahdosta. Omistajan tehtävät hoitaa VNK:n omistajaohjausosasto, joka panee täytäntöön poliittiset päätökset.

KENEN ASIALLA VALTION OMISTAJAOHJAUS ON?

Sipilän hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu tavoitteeksi rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle tämän hallituskauden aikana. Valtioneuvoston kanslian verkkosivujen mukaan valtion omistajapolitiikka perustuu hallitusohjelmaan. Valtion omistajaohjauksen toiminta näyttäisi olevan ristiriidassa hallitusohjelmaan perustuvan valtion omistajapolitiikan kanssa, eikä VR:n jakamisen jarrutukselle löydy todellisia perusteita.

Omistajaohjauksen asettuminen poikkiteloin ministeriön suunnitelmia vastaan liittynee ennen kaikkea valtapeliin, jossa VNK:n omistajaohjausosasto ei hyväksy sitä, että sen vastuulle kuuluvan VR:n tulevaisuudesta päätetään muualla kuin valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolla.

VRLeaksin saamien tietojen mukaan valtion omistajaohjauspäällikkönä 1.1.2018 aloittanut Jyrki Knuutinen on edeltäjästään poiketen kertonut, että jatkossa valtioneuvoston kanslian vastuualueella olevissa yhtiöissä omistajaohjaus tulee ajamaan yhtiöiden, ei niiden omistajan, eli valtion etua.

VR:n jakaminen on näin pattitilanteessa, jossa yhtiön tulevaisuudesta on päätetty, mutta asia ei etene VNK:n omistajaohjauksen hallitusohjelmasta poikkeavien näkemysten vuoksi.

FAKTA – VR:n JAKAMINEN

  • Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti jakaa VR:n neljään osaan 10.4.2017. Vanha VR jää operoimaan junaliikennettä, VR:stä irrotettavista osista muodostetaan kiinteistö-, kunnossapito- ja kalustoyhtiöt.
  • Yhtiön jakamisen tarkoituksena on mahdollistaa tasapuoliset lähtökohdat kaikille toimijoille, myös VR:lle, rautateiden kilpailutetun henkilöliikenteen käynnistyessä.
  • VR:stä irrotettavien uusien valtion kokonaan omistamien erityistehtäväyhtiöiden omistajaohjaus tulee olemaan LVM:ssä kilpailuneutraliteetin varmistamiseksi.
  • Nykyisen VR:n omistajaohjaus on keskitetty valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosastolle.
  • valtionomistus.fi-verkkosivujen mukaan valtion omistajapolitiikka perustuu hallitusohjelmaan. Tästä huolimatta VNK:n omistajaohjaus näyttää toimivan VR:n jakamissuunnitelmissa hallitusohjelmaa vastaan.

VRLeaks

Jätä kommentti