VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR rajoittaa avoimen datan saatavuutta

ANALYYSI

VR-Yhtymä Oy (VR) avasi koemielessä Junat kartalla -palvelunsa rajapinnan, jotta kuka tahansa voisi tehdä haluamiaan palveluita junien GPS-paikannusta hyödyntäen. Tällaisia palveluita voisi olla esimerkiksi teollisuusyritysten logistiikkasuunnitelmien sovittaminen junien reaaliaikaisiin kulkutietoihin ja matkustajaliikenteessä oikean taksimäärän arviointi asemilla junien myöhästymistilanteissa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla liikennetilanteen mukainen taksien tarvearviointi on ollut käytössä 1990-luvun alusta saakka.

VR:n keväällä 2013 avaamien rajapintojen pohjalle rakennettiin koko joukko kolmannen osapuolen sovelluksia, joista yhtenä esimerkkinä Veturit kartalla -palvelu. Palvelusta näki kaikkien vetokalustoyksiköiden sijainnin, nopeuden ja numerot, myös tavaraliikenteessä olleiden yksiköiden tiedot. VR sulki täysin yllättäen palvelun tarvitsemat rajapinnat 3.12.2013. VRLeaksin saamien tietojen mukaan Veturit kartalla -palvelun ylivoimaisesti suurin yksittäinen käyttäjäryhmä oli VR-Yhtymä Oy: Veturit kartalla -palvelun käyttäjistä 75 % tuli VR:ltä. Rajapintojen sulku käytännössä lopetti Veturit kartalla -palvelun ja hankaloitti VR:n omien työntekijöiden toimenkuvien päivittäisrutiineita. Palvelun perustaja kiteyttää kysyjälle Veturit kartalla -palvelun hyödyt näin:
– Miksei VR:läiset käytä firman omaa softaa junien seurantaan?
Selitys on yksinkertainen: veturit kartalla on selkeämpi, vakaampi ja toimii kännyköissä.

Asiasta löytyy lisäkeskustelua täältä.

VR:n ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Otto Lehtipuun 5.2.2013 päivätyssä lausunnossa Liikenne- ja viestintäministeriölle (LVM) VR kertoo muun muassa: ”Huomiota tulee kuitenkin erityisesti kiinnittää siihen, missä kulkee yksityisen tahon ja viranomaisten tuottaman tiedon raja.”

VRLeaks muistuttaa, että VR-Yhtymä Oy on valtion kokonaan omistama monopoliyhtiö, joten sen tulisi lähtökohtaisesti soveltaa tiedotuksessaan julkishallinnon avoimuuspolitiikkaa, poislukien vain yksiselitteiset liikesalaisuudet.

Viranomaistieto

Toisin kuin VR:n ympäristö- ja yhteiskuntasuhdejohtaja lausunnossaan kertoo, käytännössä koko maailman laiva- ja ilma-alusliikenteen kulkutiedot on jo vuosia sitten avattu avoimeksi dataksi paikka-, reitti- ja muine yksityiskohtaisine tietoineen. Alla linkit ilma-alusten ja laivaliikenteen liikenneseurantaan:

– Lentokoneiden online-seuranta: http://www.flightradar24.com
– Laivojen online-seuranta: http://www.marinetraffic.com

Lausunto OLe 05022013

Alla VR:n LVM:lle lähettämä lausunto kokonaisuudessaan:
Lue VR:n LVM:lle antama lausunto kokonaisuudestaan tästä.

Jätä kommentti