VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR-Yhtymä Oy ei vuokraa kalustoaan – myös Destia Rail Oy kärsii

Valtion kokonaan omistamat yhtiöt VR-Yhtymä Oy ja sen tytäryhtiö VR Track Oy kilpailevat niin ikään valtio-omisteisen Destia Oy:n tytäryhtiön Destia Rail Oy:n kanssa radanrakennusurakoista kaikkialla Suomessa. Radanrakennuksessa ja -kunnossapidossa tarvitaan liikkuvaa kalustoa, jota Destia Rail Oy on yrittänyt vuokrata VR Track Oy:ltä. VR Track Oy ei Destia Rail Oy:n mukaan vuokraa kalustoa edelleen, jotta asiasta ei synny ennakkotapausta johtuen muun muassa Proxion Train Oy:n tekemästä selvityspyynnöstä (http://yle.fi/uutiset/kilpailuvirasto_selvittamaan_proxionin_ja_vrn_riitaa/6370922) Kilpailuvirastoon. Destia Rail Oy:n mukaan tämä on johtanut erikoisiin tilanteisiin, jossa muun muassa kaluston pyörien sorvausaikoja ei ole VR-Yhtymä Oy:n konepajoilta löytynyt.

VRLeaksin saamien tietojen mukaan VR Track Oy on tarjonnut Liikenneviraston radanrakennus- ja kunnossapitourakoita selvästi alle markkinahintojen. VR Track Oy:n tappiollinen operointi on mahdollista VR-Yhtymä Oy:n subventoimien hintojen ja konserniavustusten myötä. VR-Yhtymä Oy:n suurin yksittäinen asiakas on Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) yli 40.000.000 euron henkilöliikenteen vuosiostoilla. VR-Yhtymä Oy on mahdollisesti ristisubventoinut Liikenneviraston tilaamia VR Track Oy:n tappiollisia radanrakennus- ja kunnossapitourakoita.

VR-Yhtymä Oy:n mahdollinen tytäryhtiön subventointi vääristää kilpailua ja tekee mahdottomaksi uusien yrittäjien pääsyn Liikenneviraston radanrakennushankkeisiin. VRLeaksin saamien tietojen mukaan VR-Yhtymä Oy:n LVM:ltä ja Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä (HSL) saamasta merkittävästä vuosittaisesta kassavirrasta osa subventoidaan tappiollisiin ulkomaanliiketoimintoihin VR Track Oy:lle ja Transpoint International Oy:lle. VR Track Oy:n kumulatiivinen tappio tilikausina 2010-2012 on ollut 9.000.000 EUR ja Destia Rail Oy:n 4.523.000 EUR. Vertailun vuoksi emoyhtiöiden tulokset tilikaudella 2012 ovat verojen jälkeen olleet 10.109.000 EUR (VR-Yhtymä Oy) ja 9.061.000 EUR (Destia Oy).

Yllä mainitusta kalustonvuokrauksen mahdottomuudesta johtuen Destia Rail Oy on joutunut tilaamaan ulkomailta omaa veto- ja muuta liikkuvaa kalustoa miljoonien eurojen arvosta.

Ohessa kuva Oy VR-Rata Ab:n (nyk. VR Track Oy:n) konepankin omistamasta kalustosta, jota VR-Yhtymä Oy ei vuokraa muille yrityksille.

Kuvitus

One response to “VR-Yhtymä Oy ei vuokraa kalustoaan – myös Destia Rail Oy kärsii

  1. lasse 29.12.2013 15:05

    Kommenttina. Kalustoa vuokrataan koko ajan niin Destialle kuin muillekkin rakennusyhtiöille. Johtuisiko kaluston saamisongelmiin VR:n omat urakat ja niiden konetarpeet?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: