VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR ei kuunnellut veturinkuljettajia säästösuunnitelmissaan – 100.000 hengen työmatkat sekaisin

Tänään alkanut Helsingin veturinkuljettajien työnseisaus koskettaa arviolta sataatuhatta matkustajaa. Työnseisauksen ulkopuolelle on rajattu Ilmalan varikon huoltokuljettajat, VR:n Operaatiokeskus ja Pietariin suuntautuva Allegro-junien liikenne. Työnseisauksen piirissä ovat Helsingin veturimiesten lisäksi myös Riihimäen varikon veturimiehet, jonka vuoksi myös lukuisia kaukojunia on peruttu.

Veturimiesliiton puheenjohtaja Risto Elonen vastasi työnseisaukseen liittyviin VRLeaksin esittämiin kysymyksiin näin:

– Mistä työtaistelussa on kyse, Veturimiesliiton puheenjohtaja Risto Elonen?
Työnantaja haluaa sanelupolitiikallaan muuttaa lähiliikennejunien kääntymisaikoja Helsingin asemalla. Työntekijöiden näkemyksiä asiassa ei ole haluttu huomioitu mitenkään.

– Miksi tieto työtaistelusta annettiin julkisuuteen vasta torstai-iltana?
Helsingin ammattiosaston kokouksessa tehtiin päätös mielenilmauksesta ja on ymmärrettävää, että asian käsittelystä turhautuneet veturinkuljettajat reagoivat asiaan hyvin spontaanisti.

– Onko neuvotteluja työnantajan suuntaan käyty? Jos on, niin mikä on VR:n kanta asiaan?
Asiasta on keskusteltu useita kertoja, mutta kuten jo aiemmin totesin, veturinkuljettajien näkemyksiä asiaan liittyen ei ole huomioitu oikeastaan mitenkään.

– Mikä lyhentyneiden kääntöaikojen tavoite ja tarkoitus on?
Säästää henkilöstökustannuksista välittämättä junaliikenteen täsmällisyydesta tai junaturvallisuudesta ja sen kautta myös matkustajaturvallisuudesta.

– Paljonko VR-Yhtymä Oy säästää tällä muutoksella?
En osaa sitä sanoa. VR varmasti on parempi vastaaja, mutta murto-osan lähiliikenteen kustannuksista ja kun vielä huomioidaan mitä vaikutuksia tällä kaikella voi olla junaliikenteen täsmällisyyteen, niin toimenpiteen vaikutus on negatiivinen

– Millaisia vaikutuksia lyhyemmillä kääntöajoilla tulee nähdäksenne olemaan junien täsmällisyyteen?
Voi olla, että veturinkuljettaja ehtii kääntymään kaavailtujen aikojen puitteissa kun kaikki toimii suunnitelmien mukaan, mutta pienikin häiriö kertaantuu helposti moninkertaiseksi, esimerkiksi hieman huonommissa keliolosuhteissa. Uudet ajat luovat kuljettajalle koko työvuoron ajaksi kiireen suoriutua tehtävistään ja kiire on tunnetusti turvallisuuden pahin vihollinen.

VRLeaks lähetti samat kysymykset myös VR-Yhtymä Oy:n viestintään, mutta VR:ltä ei saatu kommenttia jutun julkaisuun mennessä.

Ruotsalaisen Seko-SJ Förhandlingsorganisationin puheenjohtaja Erik Johannesson kertoi VRLeaksille Ruotsin kääntöajoista näin:
Lähiliikenteen kääntöajat ovat parhaimmillaan luokkaa 7-8 min. Kaukojunat ovat hitaampia. Göteborgin pikajunat kääntyvät lyhimmillään 20 minuutissa. Usein se ”hyppää” yhden lähdön yli ja tällöin seistään asemalla yli tunti.

Juttua päivitetty 1.11.2013 klo 13.52 ja klo 20.30 Ruotsista saatujen tietojen osalta.

Tästä voit ladata Göteborgiin saapuvien ja sieltä lähtevien junien kääntöajat:
2013-11-01 Vändlista Göteborg C samtliga tåg

6 responses to “VR ei kuunnellut veturinkuljettajia säästösuunnitelmissaan – 100.000 hengen työmatkat sekaisin

  1. Ammattimies 1.11.2013 13:40

    Käsittääkseni työnantajalla on oikeus määritellä, paljonko se haluaa jättää työvuoroihin tehotonta aikaa, joka ei ole taukoa eikä työtä. Jos junan suunnan kääntöön menee muutama minuutti, ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta maksaa siitä 20 minuuttia.

    Turvallisuuteen vetoaminen on populismia.

    • Toinen ammattimies 1.11.2013 14:08

      Ammattimiehelle: Eipä kuulosta kovin ammattimaiselta. Turvallisuus on nro 1 kun puhutaan raskaasta liikenteestä.

    • faktat haltuun 10.11.2013 09:09

      Voin kyllä sanoa ettei junan kääntäminen ole parin minuutin homma. Flirteillä pitää varata n. 4 min ainakin jos hätiköidysti tehdään. Enemmän olisi aina suotavaa, niin ei tarvii hätiköiden tehä. Junaliikenteessä turvallisuus on sellanen asia, mistä ei saisi tinkiä.

      Lisäksi ei ole kuljettajille hyväksi ettäajetaan 3-4h putkeen ilman mitään levähdystaukoa, niin henkisesti kuin fyysisesti. Kuljettaja joutuu koko ajan tarkkailemaan liikennemerkkejä sun muita jopa 160 kmh vauhdissa (max nopeus lähijunilla), joten teeppä sitä 4h putkeen 10 min käännöillä, kyllä olet kovilla ja ihan varmasti keskittymiskyky herpaantuu.

  2. Vek 1.11.2013 14:41

    ”…lisäksi myös Riihimäen varikon veturimiehet, jonka vuoksi myös lukuisia kaukojunia on peruttu.”
    Riihimäen kuljettajat ajavat lähes sataprosenttisesti lähi- ja tavaraliikennettä, eivät kaukojunia.

  3. Bonus 1.11.2013 22:59

    Kaikkein eniten asiassa ottaa päähän Vr:n sanelupolitiikka. Koskinen , Aro ja kumppanit ovat täysin ulkona asioista ja elävät omaa elämäänsä lasipalatsissaan. Toivottavasti muutkin vr:n työntekijät uskaltavat puolustaa oikeuksiaan. Kohta 4-vuotta jatkunut terrori pitää lopettaa!

  4. thht 2.11.2013 07:55

    Se terrori on lainmukaista työnjohto-oikeuden käyttöä. Helpomalla kuitenkin pääsisi jos asiat puhuttaisiin ja suunniteltaisiin yhdessä, vaikka lopputulos olisi sama niin se olisi tehty yhdessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: