VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Rovaniemi-Kemijärvi-rataosan sähköistyksen valmistuminen myöhästyy ainakin kahdella kuukaudella

VRLeaksin saamien tietojen mukaan Rovaniemi-Kemijärvi-rataosan sähköistystyö valmistuu arviolta helmikuussa 2014. Alkuperäisen suunnitelman mukaan sähköistyksen piti valmistua joulukuussa 2013. Tämä johtuu sähköradan käyttöönottotestien viivästymisestä ja siitä, ettei niitä edes yritetä tehdä liian tiukalla aikataululla.
Käyttöönottotestit edellyttävät paljon maastossa liikkumista, eikä se pohjoisessa ole talven lähestyessä kovin helppoa, kertoo yli-insinööri Pekka Rautoja Liikenneviraston rautateiden kunnossapitoyksiköstä ja jatkaa ”Emme me siellä ala testejä joulun välipäivinä tehdä”.

Rovaniemi-Kemijärvi-rataosan pituus on 83 kilometriä, eli se on osapuilleen yhtä pitkä kuin Seinäjoki-Vaasa-rataosa (74 kilometriä), jonka sähköistys valmistui vuonna 2012 aikataulussaan. Vuonna 2006 avattu Keravan ja Lahden välinen oikorata valmistui aikataulussa. Rataosien Oulu-Rovaniemi, Iisalmi-Oulu ja Kontiomäki-Vartius valmistuivat niin ikään alkuperäisen aikataulusuunnitelman mukaisesti. VRLeaksin sisäpiirilähteistä saamien tietojen mukaan Rovaniemi-Kemijärvi-välin sähköistysurakan myöhästymisen perimmäinen syy johtuu muun muassa ajolangan virheellisistä asennuksista, liian optimistisesta rakennusaikataulusta ja sähköratapylväiden perustusten asennusongelmista. VRLeaksin haastattelema projektissa mukana oleva henkilö sanoi, että: ”kaikki on mennyt pieleen alusta asti ja perustuksia myöden”.

Rovaniemi-Kemijärvi-rataosasta tulee aluksi Suomen vähiten käytetty sähkörata: arkisin rataosalla liikkuu yksi pikajunapari ja kaksi raakapuujunaparia. Vertailun vuoksi Seinäjoki-Vaasa-rataosalla liikkuu arkisin 10 matkustajajunaparia.

Sähköistysurakan budjetti on Liikenneviraston mukaan 24.000.000 EUR. Lähde: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/rovaniemi_kemijarvi

Liikennevirasto kertoi urakan myöhästymissanktioista VRLeaksille näin: ”Lopullinen sanktiosumma määritellään urakan vastaanottokokouksessa, kun tiedetään myöhästymisen pituus.”. Liikennevirasto ei kerro hankintasopimuksen myöhästymissanktioita, vaikka dokumentit ovat yksiselitteisesti julkisia.

Urakan myöhästymisestä kertoivat ensimmäisenä Lapin Kansa ja Koti-Lappi: http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194846489324/artikkeli/kemijarven+radan+sahkoistys+viivastyy.html

VRLeaks tulee päivittämään tätä juttua Liikennevirastosta saatujen lisäselvitysten saavuttua.

5 responses to “Rovaniemi-Kemijärvi-rataosan sähköistyksen valmistuminen myöhästyy ainakin kahdella kuukaudella

  1. otto 22.10.2013 16:40

    Kemijärven radalla tulee kulkemaan vähemmän junia sähköllä kuin Vaasan radalla, mutta toisaalta merkittävästi enemmän tonneja. Uusi raakapuuterminaali ja sähköistys tuskin myöskään ainakaan vähentävät nykytilanteeseen verrattuna raakapuun kuljetusmääriä Kemijärveltä.

    Mitä tähän viivästykseen tulee, niin jo vuosi sitten sähköistystyömaan ”riviväellä” oli hyvin tiedossa se, ettei projekti pysy aikataulussa (ja että urakasta on tulossa VR Trackille takkiin). Silti virallinen tiedotus on tähän asti vain vakuutellut, että kaikki sujuu hienosti.

  2. Yrjö Pässinen 22.10.2013 22:58

    Jos Sokli tulee, lisääntyy kuljetusmäärät ja tonnit aikalailla radalla ja sähkörata pääsee oikeuksiinsa.

  3. HV 24.10.2013 14:03

    Jos 1/6 projektistä myöhästyy, niin keskimäärin ihan hyvin mennyt.

  4. Helga 25.10.2013 12:44

    Eihän tämä pidä paikkaansa. Tässä on virallinen totuus: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/rovaniemi_kemijarvi — Hups! Sivuhan on päivitetty 5.9.2013 jo tuolloin vanhoilla tiedoilla…

  5. Helke 26.10.2013 08:11

    Tiedotuksen vois kyllä hoitaa paremmin. Nytkin vain toimittajan aktiivisuus sai oikean tiedon liikkeelle. Haloo Liikennevirasto ja Track!!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: