VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Puolustusvoimien käytöstä poistettua tavaraa myydään ulkopuolisille – VR:n kalustoa ei

VR-Yhtymä Oy myi Kuusakoski Oy:lle romutettavaksi vuonna 1992 valmistuneet presidentin ja valtioneuvoston salonkivaunut (A1 ja A2). VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijarin mukaan niiden ”kunnostaminen ei ole enää järkevää, ei teknisesti eikä taloudellisesti” (Lähde: http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288605832146.html).

Nyt käytössä olevat yksikerroksiset InterCity-vaunut on valmistettu vuosien 1988 ja 1992 välillä. Erikoisen asiasta tekee se, että 25-vuotias yksikerroksinen ja samaan tekniikkaan presidentin ja valtioneuvoston salonkivaunujen kanssa perustuva InterCity-vaunu on ”teknisesti ja taloudellisesti” käyttökelpoinen, mutta 21-vuotiaat salonkivaunut eivät.

InterCity-junien ravintolavaunuista uusimmat ovat valmistuneet vuonna 1992 ja InterCity-junissa kulkevien Kultainen Kulkuri-, eli Rk-vaunujen uusin yksilö on valmistunut vuonna 1976. (http://www.vr.fi/CMS/henkiloliikenne/fi/index/palvelut/vaunukuvasto/vaunutiedot.html.stx?asemanTunnus=Rk)

Pikajunissa kulkevien Raileri-, eli Rkt-ravintolavaunujen uusin yksilö on valmistunut vuonna 1986, mutta sekin on ”teknisesti ja taloudellisesti” käyttökunnossa.

Suomen Puolustusvoimat järjesti Tampereen Kalkussa tänään (10.10.2013) päättyneen huutokaupan, jossa myytiin muun muassa seuraavia tuotteita: ”n. 45 kpl erilaisia moottoriajoneuvoja, esim. maastokuorma-autoja 12 kpl, kuorma-autoja 2 kpl, maastohenkilöautoja 3 kpl, henkilöautoja 12 kpl ja pakettiautoja 14 kpl, pyörätraktoreita 1 kpl, trukkeja 4 kpl, pyöräkuormaaja 1 kpl, moottorikelkkoja 4 kpl, KTM moottoripyöriä 8 kpl”. (Lähde: http://www.huutokaupat.com/fi/v/50590)

Myös poliisi järjestää käytöstä poistettujen aseiden huutokauppoja. Poliisin huutokaupoissa myydään muun muassa haulikoita, revolvereita ja pienoiskivääreitä.

VR-Yhtymä Oy:n kategoriapäällikkö Juha Kajander kertoo VRLeaksille, että salonkivaunut A1 ja A2 ovat niin vettyneitä, ettei niitä ole järkevää kunnostaa. Kajander kertoo lisäksi, että jokaisesta vaunutyypistä on olemassa erilliset listaukset niistä osista, jotka otetaan takaisin kierrätykseen. Salonkivaunujen A1 ja A2 tapauksessa tämä tarkoittaa muun muassa lämmityslaitteiden, telien, sivupuskinten, ruuvikytkinten ja muiden teräsosien sekä sähkölaitteiden riisumista ennen vaunujen luovutusta Kuusakoski Oy:lle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että VR-Yhtymä Oy purkaa Kuusakoski Oy:lle romutukseen menevät vaunut sellaisiksi, ettei kolmansien osapuolten ole taloudellisesti kannattavaa ostaa VR-Yhtymä Oy:n entistä kalustoa Kuusakoski Oy:ltä.

VRLeaks kysyi kategoriapäällikkö Kajanderilta lisäksi, myisikö VR-Yhtymä Oy esimerkiksi viisinkertaiseen hintaan yllä mainittuja osia kolmannelle osapuolelle? – Tuohon en osaa sanoa mitään, vastasi Kajander.

VR:llä on käytössä 80 kappaletta yksikerroksisia InterCity-vaunuja, A1- ja A2-vaunut mukaan lukien 82 kappaletta. Tämä tarkoittaa sitä, että A1- ja A2-vaunujen romutuksesta vapautuvat varaosat lisäävät InterCity-vaunuihin yhteensopivien varaosien määrää 2,5 %.

Ruotsin valtiollinen rautatieyhtiö SJ on myynyt käytöstä poistamaansa kalustoa kilpailijalleen Veolia Transport Sverige AB:lle, joka liikennöi SJ:n vanhalla kalustolla Tukholman ja Malmön ja Tukholman ja Åren välillä.

2 responses to “Puolustusvoimien käytöstä poistettua tavaraa myydään ulkopuolisille – VR:n kalustoa ei

  1. Kurt Ristniemi 10.10.2013 15:10

    Jos kategoriapäällikkö vastaa hylätyn materiaalin poismyynnistä, niin on ilmeistä, että VR:llä ei ole minkäänlaista hylätyn materiaalin myyntipolitiikkaa. Sillä jos myyntipolitiikka olisi olemassa, kategoriapäällikkö tietenkin tuntisi sen ja osaisi sen perusteella vastata kysymykseen, voisiko VR myydä hylättyä kalustoa kolmansille osapuolille. Toisaalta jos politiikkaa siis ei ole olemassa, niin mikä sitten estää VR:ää myymästä kalustoa kunnostuskelpoisessa tilassa?
    Toinen vaihtoehto on tietenkin se, että myyntipolitiikka on olemassa, mutta se on sellainen, että kategoriapäällikkö ei halua siitä pahemmin huudella. Mutta miten moinen sensuroiva käytös sitten sopisi VR:n kaltaisen yrityksen avoimuuspolitiikkaan?
    Joka tapauksessa VR tuntuu useimmiten olevan hyvin haluton myymään esim. liikkuvaa kalustoa edes museovarikoillekaan. Romuttaminen tuntuu olevan aina päällimmäinen vaihtoehto VR:n kalupakissa.

  2. vrleaks hakee taas turhuuksia 12.10.2013 01:50

    Mitäköhän nyt tässä taas haetaan? Vaunuille ei vain ole käyttöä, yksinkertaista. Miksi pitää sellaisia vaunuja? Myöskään muita liikennöitsijöitä ei ole, joten kelle niitä vuokraisi? Haloo sinne VRLeaksin päähän taas, nyt yritetään yrittämällä keksiä kaikkea turhaa…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: