VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR parantaa kannattavuuttaan turvallisuuden kustannuksella

VR-Yhtymä Oy anoi ja sai liikenteen turvallisuusvirasto Trafilta poikkeusluvan junien minimijarruvaatimuksiin. VR voi jatkossa ajaa junia 200 km/h merkittävästi pienemmällä jarruvoimalla kuin aiemmin. 200 km/h kulkevissa junissa on edellytetty jokaisessa vaunussa toimivia sähkömagneettisia kisko- ja sähköisesti ohjattuja niin sanottuja EP-jarruja. Nykyisin kiskojarrullisia vaunuja 200 km/h kulkevissa junissa tulee olla 3/4 aiemman 4/4 sijaan. Trafin 16.9.2013 myöntämä jarruvaatimuksia heikentävä poikkeuslupa astui voimaan 1.11.2013, mutta VR kumosi poikkeusluvan 8.11.2013 VR:n turvallisuusjohtaja Rauno Hammarbergin määräyksellä.

VR Group jarrutuskyky

Käytännössä jarrutehon lasku kasvattaa junien jarrutusmatkaa huomattavasti huonoissa sääolosuhteissa. Liikenneviraston mukaan jarrutuskokeita on tehty kahden vuoden ajan ja muutoksen tarkoitus on se, että jarruvaatimukset ”vastaisivat paremmin yleistä eurooppalaista vaatimustasoa”.

VRLeaksin haastattelemien veturimiesten ja Veturimiestenliiton puheenjohtaja Risto Elosen mielestä ”Veturimiestenliitto suhtautuu erittäin kriittisesti kaikkiin junan jarrutuskykyä heikentäviin muutoksiin.” VRLeaksin haastatteleman veturinkuljettajan mukaan ”Aiemmin 200 km/h on vaatinut kaikkiin vaunuihin toimivia kiskojarruja, nyt riittää 3/4. Ja se pointti: ilman muuta turvallisuudesta tingitään, kun niitä ei edes tarkasteta päivän mittaan: aamulla ne saattavat vielä toimia, mutta illalla voivat olla umpijäässä, eikä niitä tarkasteta. Eli aamun jarrutarkastuksessa on toimivia kiskojarruja 3/4, eli kolme vaunua neljästä, mutta montako on illalla? Ja nopeus on koko ajan 200 km/h ja jarrutusmatka venyy merkittävästi, ellei ole kiskojarruja.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin Olli Matilainen kertoo VRLeaksille lähettämässään sähköpostissa: ”VR-Yhtymä Oy:n poikkeuslupahakemuksen taustalla on kuitenkin tavoite parantaa veturivetoisten junien käyttöastetta ja luotettavuutta.” VRLeaksin saamien tietojen mukaan jarruvaatimusten vähentämisen taustalla on kaluston kunnossapitokustannuksista tinkiminen.

Junien minimijarruvaatimusten muutoksista kertoi alunperin Turun Sanomat 5.11.2013, jonka pohjalta VRLeaks pyysi lisätietoja Trafilta ja Liikennevirastolta.

Alla VR:n anoman ja saaman poikkeusluvan perustelut Trafilta:

Trafi 16092013

Alla ote rautatielaista asiaan liittyen tässä. Mainittu kohta rautatielaista kuuluu näin (pdf:n sivu 4/11):

Rautatielaki

Trafin VR:lle myöntämä poikkeuslupa löytyy tästä.

One response to “VR parantaa kannattavuuttaan turvallisuuden kustannuksella

  1. Kaino K. 12.11.2013 11:14

    Ilmeisesti uusi johtajasukupolvi ei pidä turvallisuutta ykkösasiana, kuten aina ennen on ollut. Vain raha merkitsee ja vain raha.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s