VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Päivitys VR:n ostamaan henkilöliikenteen monopolijuttuun

(Sivua editoitu alimman kappaleen lisäämisen osalta 20.1.2012 klo 22.17)

Jotta asioista ei jäisi virheellistä kuvaa, haluamme palauttaa lukijoiden mieleen VR:n edustajan maanantaisen (16.1.2012) lausunnon, koskien VR:n näkemystä henkilöliikenteen monopolin ostamisesta.

Oheisessa kuvaruutuprintissä Aamulehden verkkosivuilta on VR:n edustajan haastattelu asiaan liittyen. VRleaksin uutinen ja VR:n edustajan näkemys aiheesta ovat yhteneviä. Sen sijaan hallitusneuvos Nyberg kieltää monopolin oston alla olevassa uutisessa.

Lähde: http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194715361205/artikkeli/vrleaks+syyttaa+seuraavaksi+vr+aa+monopoliaseman+ostamisesta.html

Toisaalta taas Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomus kertoo sivulla 61 (pdf:n sivu 63) näin, kuten kuvasta näkyy (Lähde: http://www.vtv.fi/files/2704/2332011_VR_konserni_netti.PDF):

5 responses to “Päivitys VR:n ostamaan henkilöliikenteen monopolijuttuun

  1. j__ 20.1.2012 13:19

    Kerratkaas nyt vielä hölmömmällekin mikä VR:n mielestä tässä on erikoista.

    1. VRleaks väittää, että VR on ostanut henkilöliikenteeseen monopoliaseman
    2. VR toteaa, että VR on ostanut henkilöliikenteen monopoliaseman

    Mikä VR:n mielestä on erikoista? Se, että tieto on ollut jo ennestään saatavissa ja sitä käsitellään nyt, vasta vuosien päästä? Vai mikä?

    Onko VR aiemmin kieltänyt monopoliaseman ostamisen? Jos on niin VR:hän tässä erikoinen on.

  2. Mika Veturinen 20.1.2012 19:31

    Siis vr:än ei koskaan ole tarkoitus ollut tuottaa voittoa vaan kuljettaa tavaraa tai ihmisiä +- nolla tavoitteella.Tai aikoinaan ainakin näin oli.
    Eu:n myötä kilpailu vapautui jonka vuoksi vr joutui tähän markkinatalouden piiriin ja mikä on tulos?

    Edelleen vr:llä ei ole eikä tule olemaan monopoli asemaa,kilpailijoita on ainakin lehtien mukaan tulossa.
    Ja vieläkin edelleen,vrleaks voi ostaa omat salonkivaunut ja aloittaa oman rautatieliikenteen valtion rataverkossa.

    Paljon taloutta ja sen myötä yrityksiä seuranneena monopoli puheet ovat suoraan sanottuna täyttä paska puhetta.
    Jos monopolisensaatio hakuisia uutisia haette niin miten olisi OY ALKO AB?

    Perehtykää asioihin ennen kuin virtsankarkailuksi verrattava vuoto tapahtuu.

    • Katonyymi 22.1.2012 18:09

      Ainoastaan tavaraliikenne ja EU:n kansainvälinen henkilöliikenne on vapaasti kilpailtavissa. Henkilöliikenne on Suomessa siis täysin monopolisoitu VR:lle (ketään ei kiinnosta junat Ruotsiin). Pahimmat seuraukset tästä ovat, että HSL ei voi kilpailuttaa lähiliikennettä (joka on kansainvälisessä vertailussa erittäin kallista) eikä tilata edes Helsingin omalta junafirmalta HKL-metroliikenteeltä. Turku ja Tampere eivät voi lähiliikennettä perustaa, jollei VR:ää kiinnosta eivätkä liikennöidä itse. Viimeisimmässä joukkoliikennelain muutoksessa Turulle ja Tampereelle olisi tullut antaa edes samat oikeudet kuin HSL:lle.

      Mika ei ole myöskään päivittänyt tietojaan VR:n tulostavoitteista. Kuten tältä palstalta on jo aiemmin ilmennyt, VR:n johto saa bonuksensa tuloksesta, ei matkustajien ja tavaran kuljettamisesta. Johdon bonukset määräävät, mihin yhtiö tosiasiallisesti pyrkii. Tulosta VR on sitten tehnyt esim. kiinteistöjä myymällä ja matkustajaliikennettä karsimalla (valtio sitten tilaa lakkautetun liikenteen takaisin, mutta johto saa tuloksensa ja bonuksensa).

  3. Jouni Halinen 22.1.2012 12:08

    Oliko niin että nimen kohdalle voi laittaa nimimerkin, jos käy niin laita mulle Skiffari 40, kerron sulle joskus sen hauskan historian Leaksterveisin Jouni

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: