ANALYYSI
VR-Yhtymä Oy harjoittaa kahdenlaista henkilöliikennettä rataverkolla: joko lipputuloista koostuvaa tai niistä riippumatonta liikennettä, joista jälkimainitun maksajana toimii joko Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) tai Helsingin seudun liikenne (HSL).
Y-junaliikenteen ollessa tällä hetkellä suurennuslasin alla, voidaan spekulatiivisesti todeta, että ohjaamalla Y-junien matkustajat IC-junamatkustajiksi Karjaan ja Helsingin välillä, voidaan rahoittaa osittain tulevia sähköveturihankintoja VR:n saamilla suuremmilla lipputuloilla. VRLeaks muistuttaa myös, että VR on monopolissa toimiva valtionyhtiö ja sen ylin johto kuuluu erillisen bonusjärjestelmän piiriin, joka voi vastata 40 %:ia ja joissain tapauksissa jopa 80 %:ia toimitusjohtajan vuosipalkasta.
Y-junien osalta liikennöinnin kustannuksista vastaa Liikenne- ja viestintäministeriö, eli Suomen valtio. IC²-junien liikennöinnin maksavat matkustajat, joten menetys LVM:n ostoliikenteen mahdollisesta vähentämisestä korvattaisiin perimällä matkustajilta korkeampia lipunhintoja. Kyseessä on siten riskivapaa liiketoiminta VR:n kannalta: maksajana ovat joko LVM tai matkustajat.
VR:n ostoliikenteen tilaamisesta ja maksamisesta vastaa LVM tai HSL. Ostoliikenne, oli se sitten valtion tai kuntien tilaamaa, on täysin normaali joukkoliikenteen rahoitusmalli. Erikoista VR:n asemassa on, että sen omistaja ostaa VR:ltä liikennettä vuosittain yli 40 miljoonan euron arvosta ja samalla yhtiön toimiva johto palkitaan erikseen. Tämä palkitseminen perustuu muun muassa VR-Yhtymä Oy:n operatiiviseen tulokseen. VR-Yhtymä Oy:n ylivoimaisesti suurin yksittäinen asiakas on Suomen valtio LVM:n ominaisuudessa yhdessä HSL:n kanssa.
VR-Yhtymä Oy ei ole maksanut valtio-omistajalleen osinkoa moneen vuoteen; viimeiset osingot maksettiin vuonna 2008 tilikauden 2007 tuloksesta. Muun muassa valtio-omistajan ostoliikenteestä kertyneen kassavirran ansiosta VR:n toimivalle johdolle on voitu maksaa satoja tuhansia euroja bonuksia (http://2011.vrgroupraportti.fi/hallinto/kannustinjarjestelmat -> ”tulospalkkio-osuudet 413 088,75 euroa”). Vuoden 2012 tuloksesta erillisiä bonuksia ei maksettu, ”koska tavoitteiden mukainen liikevoittotaso jäi ansaintajaksolla toteutumatta, pitkän tähtäimen kannustinjärjestelmän mukaisia palkkioita ei makseta” (http://www.vrgroupraportti.fi/kannustinjarjestelmat -> Pitkän tähtäimen kannustinjärjestelmä)”.
VR ei liikennöi ainuttakaan tappiollista junaa koko Suomessa, poislukien niin sanottu velvoiteliikenne. Velvoiteliikenne liittyy VR:n 2025 päättyvään monopoliin, jolla LVM sitoutui ostamaan liikennettä VR:ltä.
FAKTA
VR:n henkilöliikenteen suurimmat asiakkaat ovat
- Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM)
- Helsingin seudun liikenne (HSL)
Lisäksi
- VR-Yhtymä Oy on valtion kokonaan omistama yhtiö, joka toimii monopolissa. Toinen sen kahdesta suurimmasta henkilöliikenneasiakkaasta on sen omistaja
- VR:n toimiva johto voi saada tulokseen sidottuja bonuksia jopa 80 % vuosipalkasta
—
Vastaavanlaista järjestelyä ei VRLeaksin tietojen mukaan ole käytössä missään muussa EU-maassa.
Alla ote VR:n kannustinjärjestelmästä. Koko dokumentti on luettavissa Valtioneuvoston kanslian internetsivuilta täällä.
—
—
VRLeaks