Kuten VRLeaks kirjoitti tässä artikkelissa, Liikenne- ja Viestintäministeriö (LVM) ostaa VR-Yhtymä Oy:ltä henkilöjunaliikennettä 42.000.000 eurolla vuodessa. Lisäksi Helsingin Seudun Liikenne-kuntayhtymä (HSL) tilaa VR-Yhtymä Oy:ltä Helsingin seudun lähijunaliikennettä 51.100.000 eurolla vuodessa. Tilanteen tekee erikoiseksi se, että HSL-alueen ulkopuolelle jatkavien junavuorojen matkalipputulot VR saa pitää itsellään. Tämä koskee Helsingin lähiliikenteen junia H, R, T, Y ja Z. Näiden lisäksi myös tunnuksettomat ruuhkajunat liikennöivät Keravan eteläpuolella HSL-alueella. Lyhyesti kerrottuna tämä tarkoittaa sitä, että VR-Yhtymä saa päivässä HSL:ltä 140.000,00 euroa ja saa lisäksi pitää kaikkien matkustajien lipputulot, joiden matka ulottuu HSL-alueen ulkopuolelle.
Toisaalta VR-Yhtymä Oy saa myös pitää kaikki LVM:n ostoliikenteen lipputulot maakunnissa itsellään.
Yhteenlaskettuna LVM:n ja HSL:n henkilöliikenneostot VR-Yhtymä Oy:ltä ovat noin 93.100.000 euroa vuodessa. Tämä tarkoittaa noin 20%:ia koko VR:n henkilöliikenteen vuosittaisesta liikevaihdosta (lähde: http://www.vrgroupraportti.fi/talous-2011/hallituksen-toimintakertomus/matkustajaliikenne-1)
Alla kuvaruutuprintti HSL:n hallituksen kokouksen pöytäkirjasta:
Kokokouspöytäkirja kokonaisuudessaan löytyy alta:
HSL hallkokpk 2012
Mitä ihmeellistä tässä on? Palveluiden hankinnassa on vakiintuneesti käytössä kaksi sopimusmallia; toisessa käyttökorvaukset menevät tilaajalle, toisessa tuottajalle. Mitään vakiintunutta käytäntöä ei ole sen suhteen, kumpi sopimusmalli valitaan. Esimerkiksi sairaankuljetuksessa tilaajan maksaman hinta voi olla nolla euroa vuodessa, jos tuottaja saa pitää omavastuut ja KELA-korvaukset itse. Vaihtoehtoisesti käyttökorvaukset voivat mennä tilaajan tilille, jolloin lasku on satoja tuhansia euroja vuodessa. Ensimmäisessä mallissa järjestelmä kannustaa operaattoria kuljettamaan luulosairaatkin sairaalaan, koska kuljettaminen on se, mistä tulee tuloja. Jälkimmäisessä mallissa oikeasti kipeät mummot pyritään saamaan taksikelpoiseen kuntoon ja laittaa sillä sairaalaan, koska kuljetus maksaa, muttei tuota lisätuloja. Joukkoliikenteessä lipputulot tuottajalle -malli kannustaa (ainakin teoriassa) parempaan palveluun, koska jokainen lisäasiakas tuo lisätuloja. Lipputulojen tilittäminen tilaajalle kannustaa mahdollisimman surkeaan palveluun, koska asiakkaat aiheuttavat vain kuluja, mutteivät lainkaan tuloja.
Tämä VRLeaks sivusto on osoittautunut kaikin puolin flopiksi. Kiitos hyvästä yrityksestä, mutta alta riman meni. Tänään poliisi ilmoitti, ettei mitään laitonta henkilörekisteriä löytynyt ja että salakatselutapaus on vanhentunut rikoksena.
Miksi ette uutisoi näitä asioita!? Eikö ole selkärankaa myöntää, että olitte väärässä?
Heikkis: lue tarkasti. Salakatselu on vanhentunut rikoksena. Ei siis niin että sitä ei olisi tapahtunut. Poliisi vahvistaa että tällaista salakatselua todellakin tapahtui. Asia vain on niin, että syyteoikeus on vanhentunut, joten asiasta ei voi nostaa syytettä. Tämäkö mielestäsi puhdistaa VR:n maineen? Ja tämäkö tarkoittaa että VRLeaks on puhunut palturia? Ehei. VRLeaks oli oikeassa siitä huolimatta, että tästä kyseisestä salakatselusta ei taida tuomioita napsahtaa. Sitäpaitsi se että kyseistä henkilörekisteriä ei löytynyt ei ole aukoton takuu siitä, ettei sellaista ole tai olisi ollut olemassa. Tältä osin rikosta ei pystytä osoittamaan tapahtuneen, mutta kukaan ei pysty myöskään todistamaan ettei olisi tapahtunut vaan epäilys jää elämään. VRLeaks on lyhyen toimintansa aikana paljastanut koko liudan epäkohtia VR:ssä ja sen omistajaohjauksessa. Olisi hämmästyttävää sivuuttaa kaikki nämä tiedot ja edelleen kuvitella että kaikki asiat ovat valtakunnassa järjestyksessä.
Kävin hiljattain kaupassa hankkimassa grillaus tarpeita ja kauhukseni huomasin folion hinnan nousseen. Syy tähän nousuun ei ole epäselvä.
Nimenomaan. Salakatselu tapahtui – jos ei ymmärrä mitä rikoksen vanheneminen tarkoittaa, niin voipi siitä aika helpostikin lisätietoa hankkia. On muuten keskusteltu muidenkin rikosten kohdalta, ettei kansalaisten oikeustajuun aina oikein mene, että rikokset voivat vanheta suhteellisen nopeastikin.
Luin erittäin tarkasti myös uutiset. ”Salakatselu” tapahtui pihalla olleesta autosta ja kuvattava oli parvekkeella. Tosi hurjaa. Sitäpaitsi VR Leaks kaatoi koko shaissen turvapäällikön niskaan, vaikka luulisi että ensisijaisessa vastuussa on käskyn antanut ja komennon suorittanut henkilö. Se montako porrasta on välissä on lähinnä kuriositeetti.
Ja Suomen laissa ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan. Mene sinne foliokauppaan tosiaan (tai apteekkiin), jos sinua kalvaa epäilykset vaikka poliisit ovat asian tutkineet ja todenneet ettei ole syytä epäillä rikosta tai että mitään rekisteriä edes olisi.
Aivan jonninjoutavaa lässytystä koko VR Leaks. Lukekaapa ajatuksella vaikka tuo ”erilaisesta tiedottamisesta” tehty ”uutinen”. Aivan shittiä, kun ottaa huomioon että kohderyhmät kahdelle uutiselle ovat täysin erilaiset. Siihen liittynyt kommenttini poistettiin, vaikka VR Leaks yrittää olla avoimuuden asialla.
No sehän se nimenomaan onkin hurjaa, että VR kaatoi koko jupakan turvallisuuspäällikön niskaan. Kyllä esimies siitä vastuussa on. Eipä olisi muuten tämäkään rikos tullut esiin ilman VR Leaksiä. Sillä rikos se on, olkoonkin kuvattava ”vain” parvekkeella. Ei rikoksia pidä alkaa vesittää sillä, että oli ”vain” parvekkeella: siitä ei ole kovin pitkä matka pahempaan. Ihan tosi, ei näitä lakeja ihan huvikseen ole rustailtu.
Kuule Heikkis, oisko sun mielestä kivaa jos sua kuvattais samalla tavalla ja kuvia reposteltais jossain organisaatiopalaverissa? Tuohan on ihan yksiselitteisesti laitonta, siitä ei pääse mihinkään. Se on lisäksi todella riskialtista ja vahingollista yrityksen imagolle, kuten juuri on nähty. Ja jos et nyt vieläkään sattunut ymmärtämään, niin 1) Rikos on todennäköisesti tapahtunut kuten poliisikin totesi 2) Asialle ei voida tehdä mitään koska rikos on vanhentunut. Ei tässä pitäisi olla mitään tulkinnanvaraa. Salakatselu on erilainen rikos, kuin esimerkiksi murha, joka ei vanhene koskaan.
Ilmeisesti salakatseluksi asian teki se, että parvekkeessa oli lasitus. Näin muutenhan julkisessa paikassa saa kuvata miten paljon lystää ja kameraa EI tarvitse suunnata pois asuinrakennuksista.
Katsotaas mitä laki sanoo:
****
6 § (9.6.2000/531)
Salakatselu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
****
Eli ilmeisesti parvekkeen lasitus tekee paikasta kotirauhan alaisen alueen. EHKÄ! Nyt kun rikos on vanhentunut, niin asiasta ei ole oikeuslaitoksen tuomiota. Voi sieppi kun täällä pitää olla melko yksinkertaista sakkia…
Heikkis hei, jos heitetään se juridiikka menemään ja mietitään ihan bisnesjärjellä? Jos tää juttu vaikka sullekin tästä aukenis.
Ihan hölmöläisten hommaa VR:n toiminta on jo ihan imagotappioiden vuoksi. Ymmärrätkö, että nuo gestapo-jutut ei oo mitään parasta mainosta? Harva firma nostaa myyntiään sillä että se vakoilee alaisiaan tai asiakkaitaan. Itse mietin pari kertaa, käytänkö seuraavaan kaukomatkaani Finnairia vai VR:ää. Ja luulen että näin tekee moni muukin.
Mielenkiintoista on se,että ”rikoksen” teki turvapalvelu. Rikokseen yllyttäminenkin lienee kyllä rikos. Olisi syytä harkita kaksi kertaa rikokseen yllyttämistä, sillä joskus voi yllytettävä olla riittävän hölmö toimiakseen lainvastaisesti ja käryn käydessä saattaa itse yllyttäjäkin saada shaipaa niskaansa vaikka oma takamus olisi näennäisesti turvattu.
Saattaa toki olla, että turvapäällikkö teki ”toimeksiannon” yksityishenkilönä ja yhtiöllä ei ole mitään osuutta asiaan?
Mitä jää viivan alle 51,1 + 8,8 + Kerava + Sipoo + Kirkkonummi?
Kokonaiskustannukset yli 164000e/d!
Tilausvahvistuksen mukainen enimmäisvaraus tämän hetkisillä kustannustiedoilla
on 51,1 milj. euroa. Se ei sisällä junakalustoyhtiölle Sm5-junista maksettavaa
korvausta (8,8 milj. euroa), eikä Keravan, Sipoon ja Kirkkonummen lippuyhteistyöstä
VR:lle erillisen sopimuksen perusteella maksettavaa korvausta.