VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Valtio ostaa VR:ltä henkilöjunaliikennettä 90.000 eurolla päivässä

VR:n ja Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) välillä solmitussa ostoliikennesopimuksessa on sovittu valtion ostavan VR:ltä kannattamattomia junavuoroja vuositasolla 33.400.000,00 eurolla, mikä tarkoittaa 91.506 euroa päivässä. Lisäksi LVM maksaa VR:lle erilliskorvausta, mikäli liikennöinti sujuu riittävän hyvin aikataulunmukaisesti (91% tai yli ostoliikenteen junavuoroista myöhästyneenä alle 5 minuuttia), mutta toisaalta VR maksaa sanktioita LVM:lle, mikäli junat myöhästyvät. Huomionarvoista on se, että VR ei maksa korvausta LVM:lle, mikäli junien myöhästyminen johtuu esimerkiksi säästä tai rautatieinfrastruktuurista. Sopimuksessa ei selkeästi kerrota, onko VR oikeutettu LVM:n maksamaan korvaukseen, mikäli ostoliikenteen juna myöhästyy muusta junaliikenteestä johtuen, eli monopoliyhtiö VR-Yhtymä Oy:n operoimien muiden junien vuoksi. Ostoliikennesopimuksesta tekee mielenkiintoiseksi se seikka, että VR-Yhtymä Oy ja LVM ovat sopineet kokonaisten rataosien ostoliikenteestä, ei siis yksittäisten tappiollisten junavuorojen ostoista.

Yhdestäkään VRLeaksin saamasta dokumentista ei vielä selviä, mihin 640.000 euron viikkokorvaus tappiollisesta junaliikenteestä perustuu; toisin sanoen, kuinka paljon yksittäinen junavuoro ja/tai rataosan liikennöinti tuottaa VR:lle tappiota vuodessa. Tämä on sikäli olennainen tieto, kun kyseessä on kolmessa vuodessa kumulatiivisesti 100.000.000 euron valtiontuki valtion omistamalle monopoliyhtiölle. VR ei voi myöskään vedota tässä yhteydessä liikesalaisuuksiin, sillä asia on yhteiskunnallisesti erittäin merkittävä ja toisaalta VR harjoittaa (kaikilla rataosilla) monopoliliikennettä.

Lisäksi VR saa pitää ostoliikenteen lipputulot, joka on päinvastainen asia kuin esimerkiksi Helsingin Seudun Liikenne-kuntayhtymällä (HSL), jossa HSL tilaa bussiyhtiöiltä, HKL:ltä, VR:ltä ja Suomenlinnan Liikenne Oy:ltä tietyn määrän vuoroja vuodessa tiettyyn hintaan. Lipputulot tuloutetaan suoraan HSL:lle, joka sitten maksaa eri operaattoreille sopimuksenmukaisen korvauksen liikennöinnistä.

Oheinen dokumentti on julkinen, mutta sitä ei ole vielä avattu mediassa: Kaukosopimus2012_2015 sivut 1 ja 5-7

Koko dokumentti on luettavissa tästä (5,36 MB): Kaukosopimus2012_2015

11 responses to “Valtio ostaa VR:ltä henkilöjunaliikennettä 90.000 eurolla päivässä

  1. Kalevi Kämäräinen 17.1.2012 17:54

    Ostoliikennejunien taloustietoja on yritetty saada selville, mutta tähän asti Liikenne- ja viestintäministeriö on kieltäytynyt niitä antamasta ja päätöksestä on valitettu. Lopullista ratkaisua vielä odotetaan. Kronologisesti asia menee näin:

    Valitus asiakirjojen salaamisesta Korkeimmalle hallinto-oikeudelle (KHO) 12.10.2009:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/Valitus.pdf

    LVM:n lausunto valituksesta ja vastaselitys KHO:lle 11.12.2009:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/LVM_KHO.pdf

    KHO:n päätös 2.3.2011:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/SRM_KHO_02032011.pdf

    LVM:n uusi salauspäätös 6.6.2011:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/LVM_Paatos_6_6_2011.pdf

    Uusi valitus KHO:lle 7.7.2011:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/KHO_VALITUS_7_7_2011.pdf

    Valitusasiaa koskevaa kirjeenvaihtoa:
    http://www.rautatiematkustajat.fi/LVMKirjevaihto2011.pdf

    LVM:n valitusaineisto 21.9.2011 (kohta 2: ”aktiiviset kansalaiset pitäisi kieltää”):
    http://www.rautatiematkustajat.fi/KHO-lle_LVM_lausunto21-9-2011.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen
    http://www.rautatiematkustajat.fi
    http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
    http://www.facebook.com/groups/108232592543581/

  2. Kalle Pulkkinen 17.1.2012 18:04

    No ei tietenkään maksa säästä tai rautatieinfrasta johtuvista seikoista, koska kunnossapito ja radaninfra kuuluu liikennevirastolle, vr on vaan operaattori radalla jonka omistaa valtio ja kunnossapidot hoitaa kilpailutettu taho ei vr…jotta silleen. Turha hake sensaatiota tälläsillä uutisilla…

    • Monopolimies 18.1.2012 22:58

      Kalle Pulkkinen kirjoitti: ”kunnossapito ja radaninfra kuuluu liikennevirastolle, vr on vaan operaattori radalla jonka omistaa valtio”

      Ei ihan näinkään. Kyllä se kunnossapito kuuluu VR:lle kun tilanne on nyt niin, että Liikennevirasto ostaa suurimman osan kunnossapitopalveluista VR:ltä. Tilaajalla on vastuu tilauksen seurannasta ja VR:llä on urakoitsijan vastuu työn laadusta. Tuskin Liikennviraston ja VR:n välisessä kunnossapitosopimuksessa lukee, että urakoitsijalla ei ole vastuuta töistään, jos tulee lunta tai puu kaatuu radalle. Tai voihan olla, niin hullusti tämän maan joukkoliikenneasiat ovat kähmitty.

    • Mika Veturinen 19.1.2012 00:55

      Aivan.
      Taitaa olla Destia joka hoitaa kunnossa pidon ja varsinkin talvikunnossapidon.
      Eli siis talvella junat myöhässä vika on Destian ei vr:än miksi siis maksaa huomion arvoisista asioista?
      Monopolista on myös turha puhua koska vaikka minä voisin eu:uun myötä ruveta rautatie yrittäjäksi.
      Todellakin noloa,ottakaa asioista selvää ennen kuin kirjoittelette seiskaan verrattavissa olevia paljastuksia.
      Lukijan kuva olisi muuten parannus sivustolle.

      Jos jotain voidaan sanoa trollaukseksi niitä tätä saittia.

      Ei hyvää päivää sentään.Tai yötä.

  3. Pertti Heikkinen 17.1.2012 19:05

    Hyvä että yhteiskunta ostaa liikennettä, joka yhteiskunnan omien hölmöilyjen vuoksi muuten loppuisi.

  4. Peksi 18.1.2012 12:14

    Joku voisi laskea paljonko VR:n laskutus LVM:ltä on kun haiskahtaa LVM:n välinpitämättömyys.
    Moottorijunan (2 M€ ikä 3 v), veturin (4 M€, ikä 15 v) ja vaunujen kustannus (3 M€, yht. 5 vaunua, ikä 20 v) ja henkilöstön palkkaus 1 veturim., 1 kond.

  5. Paluuviite:VR:n edustusaitio Hartwall Areenalla « VRLeaks

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: