VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Porin taajamajunat muuttuvat IC-juniksi – lippuhinnat nousevat yli 20 %

UUTINEN

Satakunnan Kansa uutisoi jutussaan 3.3.2015, että Tampere-Pori-radan taajamajunat muuttuvat InterCity-juniksi 29.3.2015 alkaen. Uutisessa kerrotaan myös, että ”aikatauluihin tai matkustusaikoihin kaluston uusiminen ei vaikuta.

Satakunnan Kansa ei kertonut jutussaan kalustomuutosten vaikutuksista matkalippujen hintoihin, joten VRLeaks vertaili Tampere-Pori-välin lippuhintoja 27.3.-30.3.2015:
– Tampere-Pori-taajamajuna 27.3.2015 klo 12.15, hinta 13,60 EUR
– Tampere-Pori-InterCity-juna 30.3.2015 klo 12.15, hinta 16,40 EUR

Nousua lippujen hinnoissa on siten 20,6 %. VR ei ole maininnut missään näin suuresta hinnankorotuksesta. Esimerkiksi kuukausilippua käyttävien työmatkalaisten kohdalla hinnankorotus tarkoittaa vuositasolla lähes tuhatta euroa, mikäli matkustaja on käyttänyt aiemmin taajamajunia ja siirtyy VR:n kalustomuutosten vuoksi InterCity-junien käyttäjäksi.

VR-verkkokauppa

Tampere-Pori-välin liikenne on Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tilaamaa ostojunaliikennettä, josta LVM maksaa VR:lle joka tapauksessa korvauksen matkustajamäärästä riippumatta. LVM:n ja VR:n välinen ostoliikennesopimus mahdollistaa VR:lle matkalippujen vapaan hinnoittelun, eikä LVM voi asialle mitään.

Junien matka-ajat säilyvät hinnankorotuksesta huolimatta ennallaan.

VRLeaks

2 responses to “Porin taajamajunat muuttuvat IC-juniksi – lippuhinnat nousevat yli 20 %

  1. Petri N 5.3.2015 22:49

    Käsittämätön hinnankorotus! Kukaan muu ei voi korottaa hintaa 20%! Aiemminkin esim Vammala-Tampere on ollut linja-autoa kalliimpi, nyt vasta eroa syntyykin. Ilmiselvästi VR haluaa matkustajien siirtyvän linja-autoihin, jotta tämä likennöinti voidaan lopettaa..

  2. Sami 9.3.2015 22:17

    InterCityt lanseerattiin 1980-luvulla pikajunien rinnalle uuden polven lisämaksullisiksi juniksi. Kun pikajunaliikenne on vähitellen loppunut on meillä pelkästään lisämaksullisia junia. Korkeampi hinta on jäänyt vaikka siitä on tullut ajanmukaista peruskalustoa. Kyseessä on siis ovela hinnankorotus. Porin junien tapaus on vielä erikoisempi. Tällä hetkellähän ne ovat taajamajunia eivätkä pikajunia vaikka ne ajetaan pikajunakalustolla. Miten ihmeessä ne muuttuvat yhdessä yössä paikallisjunista kaukojuniksi aikataulujen pysyessä samoina? Tähänkään en näe muuta syytä kuin rahan ahneuden. Tuntuu että Vr:n johdossa jollakin/joillakin päälliköillä on pakkomielle uudistaa kalustoa nopeammin mitä matkustajien maksukyky ja valmistajien toimituskyky sallivat. Lisättäköön vielä että tämä ei ole Suomen rataverkolla ainutkertaista. Ainakin Etelä-Karjalassa ja Pohjois-Savossa InterCity -junia ajetaan tiheillä pysähdyksillä ”taajamajunien aikatauluilla” ja tietenkin InterCityn hintaan.

Jätä kommentti