VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR:n perustelut asemalakkautuksille osin valetta

UUTINEN

VR:n keväiset suunnitelmat ja perustelut Haukivuoren ja Lievestuoreen asemalakkautuksiin olivat osittain valheellisia. VR perusteli asemalakkautuksia muun muassa nopeutuvilla matka-ajoilla ”yhdessä muiden järjestelyiden kanssa”.

VRLeaksin vertailussa Haukivuoren aseman pysähdysten lakkauttaminen pidentää esimerkiksi IC 706:n matka-aikaa 11.8.2014 neljällä minuutilla Pieksämäen ja Kouvolan välillä. VR:n perustelut matka-ajan nopeutumisesta Haukivuoren lakkauttamisen myötä eivät siten ole totta. VRLeaks näytti toteen myös aiemmin tänä vuonna VR:n virheelliset perusteet, kun VR yritti lakkauttaa lähijunaliikenteen Siuntion ja Karjaan välillä väärin perustein tammikuussa 2014. Lakkautukset olisivat tulleet VR:n suunnitelmien mukaan voimaan 11.8.2014. Asiaan liittyvä VRLeaksin juttu löytyy tästä.

VR:n asemien lakkauttamissuunnitelmat perustuvat siihen, että VR yritti muuttaa oman riskin junansa Liikenne- ja viestintäministeriön ostojuniksi asemakohtaisten pysähdysten osalta. Tämä olisi tuottanut VR:lle nettovoittoa vuositasolla noin 100.000 euroa lakkautettavaa asemaa kohden. Tämän lisäksi VR saa pitää asemakohtaiset lipputulot itsellään. VR heikentää palvelutasoaan yksinoikeussopimuksestaan huolimatta, eikä omistaja voi asialle mitään. Liikenne- ja viestintäministeriö ei tiennyt VR:n yksinoikeussopimusta laatiessaan siitä, että VR tulee karsimaan sopimuskauden aikana palveluitaan. Tämä on vastoin VR:n monopolisopimusta henkilöliikenteessä.

VRLeaksin saamien tietojen mukaan Haukivuoren matkustajamäärät ovat nousseet viimeisten vuosien aikana, eivät pienentyneet, toisin kuin VR tässä YLEn jutussa kertoo.

Alla vertailu nykyisistä ja tulevista aikatauluista Pieksämäen ja Kouvolan välillä.

VR-aikataulut 11082014

VRLeaks

One response to “VR:n perustelut asemalakkautuksille osin valetta

  1. Nöyrä veronmaksaja 31.7.2014 12:26

    Kermankuorinta on Suomessa sallittua, kun sitä tekee valtionyhtiö. Myös mielivaltaisuus on sallittua, kuten tässä Haukivuoren tapauksessa, joka ei edes paranna VR:n tulosta, vaan on taloudellisesti merkityksetön. Haukivuori-operaatiossa on samalla paljastunut, etteivät kansalaiset voi vaikuttaa monopolilla suojatun rautatieyhtiön tekemisiin mitenkään, vaan sen villi toiminta on poliitikkojen ja ministeriöiden suojeluksessa.
    Suomi, maailman onnellisin maa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: