VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Jo kolme logistiikkayritystä kannellut VR:stä Kilpailuvirastoon

UUTINEN

Kolme suomalaista logistiikkayritystä on pyytänyt Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö VR väärin määräävää markkina-asemaansa. Kantelijoista ensimmäinen oli pieksämäkeläinen Proxion Train Oy, jonka oli tarkoitus aloittaa tavarajunaliikenne Suomen rataverkolla jo vuonna 2013. Liikennöinnin aloitus on kuitenkin siirtynyt rahoituksen puutteen vuoksi eteenpäin, kertoo YLE Uutiset 9.11.2012.

Kouvolalainen Easmar Logistics Oy on niin ikään kannellut VR:n toiminnasta Kilpailuvirastoon. Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat 17.6.2014 tässä uutisessa.

VRLeaks sai tänään kansainvälisiin maantiekuljetuksiin erikoistuneen Marecap Trans Oy:n Kilpailuvirastolle lähettämän kantelun VR:n toiminnasta kumipyöräliikenteessä. Yhteistä näissä kaikissa kolmessa kantelussa on se, että niin Proxion Train Oy:n, Easmar Logistics Oy:n kuin Marecap Trans Oy:nkin mielestä VR pyrkii estämään kaikin mahdollisin keinoin kilpailijoiden toimintaa raide- ja kumipyöräliikenteessä. Raideliikenteessä tavarakuljetukset on avattu kilpailulle jo vuonna 2007, mutta se ei koske Venäjän-liikennettä. Nimenomaan Venäjän-yhdys- ja transitoliikenne on VR:lle ylivoimaisesti tuottoisinta liiketoimintaa raideliikennepuolella. Esimerkiksi Neste Oilin Sköldvikin öljynjalostamo, Stora Enson Kaukopään paperitehdas, UPM-Kymmenen Kaukaan-tehdas Lappeenrannassa, MetsäFibre Oy:n Joutseno Pulp -tehdas ja Rautaruukin Raahen terästehdas ovat kaikki täysin riippuvaisia rautatiekuljetuksista. Kaukopään paperitehdas on Euroopan suurin paperitehdas, eikä sen tarvitsemaa puumäärää voi toimittaa mitenkään muuten kuin rautateitse. Yhtä lailla Sköldvikin öljynjalostamon tarvitsemia raaka-aineita ei voi toimittaa muuten kuin öljyjunilla. Venäjän yhdysliikennesopimuksen myötä VR:llä on yksinoikeus Venäjän-yhdysliikenteeseen ja VR tietää tämän hyvin, kuten myös VR:n asiakkaat. Kun vaihtoehtoisia kuljetustapoja ei ole, VR voi hinnoitella kuljetuspalvelunsa käytännössä vapaasti, eikä asiakkailla ole muita vaihtoehtoja kuin maksaa VR:n vaatima hinta kuljetuksista. Tämä heijastuu suoraan Suomen kansainväliseen kilpailukykyyn ja sitä kautta Suomen kansantalouteen ja talouskasvuun.

VRLeaksin haastatteleman Marecap Trans Oy:n toimitusjohtaja Silvo E. Viitasen mielestä VR ristisubventoi maantieliikenteestä koituvia tappioita raideliikennepuolen voitoilla, jotka koostuvat suurimmalta osin niin Venäjän tavaraliikenteestä kuin Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tukemasta henkilöjunaliikenteestäkin. Silvo E. Viitasen mielestä kyseessä on siten laiton ristisubventio. Ensimmäisen kerran Kilpailuvirasto on puuttunut tähän samaan asiaan jo vuonna 1993, mutta kuluneina 21 vuotena kehitystä ei ole tapahtunut mihinkään suuntaan. Viitanen tähdentää vielä erikseen, että myös toinen valtion logistiikkayhtiö, Itella Logistics Oy, harjoittaa laitonta ristisubventiota Venäjän-liikenteessä polkemalla kuljetustensa hintoja. Räikeimmillään Venäjän-liikenteen tarjouksen niin VR:n tytäryhtiö Transpoint International (FI) Oy:llä ja Itella Logistcs Oy:llä ovat olleet jopa 70 %:a alle tuotantokustannusten.

VR SYRJII EASMAR LOGISTICS OY:tä

Kouvolalainen Easmar Logistics Oy hoitaa myös Venäjän-kuljetuksia. Yhtiöllä on Kouvolassa oma terminaali, josta on matkaa Kouvolan ratapihalle noin 500 metriä. Yhtiöllä on myös oma veturi venäläisten vaunujen vaihtotöitä varten, jolla Easmar Logistics Oy voi hoitaa vaihtotyöt terminaalistaan Kouvolan ratapihalle lähtökohtaisesti omalla kalustollaan. VR on ilmoittanut Easmar Logisticsille, että poikkeustilanteiden vaihtotyötilaukset tulee tehdä VR:lle viimeistään kolme viikkoa ennen haluttua vaihtotyöpäivää.

Mikäli Easmar Logistics tilaa vaihtotyöpalvelut VR:ltä, on vaihtotyöpalvelutilaus tehtävä VR:ltä kolmea viikkoa aiemmin. Kaikilla muilla teollisuusasiakkailla, satamat mukaan lukien, VR:n vasteaika asiakkaiden vaihtotyötilauksille on 2,5 tuntia.

Muussa tapauksessa VR laskuttaa Easmar Logisticsia mainitusta 500 metrin vaihtotyömatkasta 840 euroa kerralta.

Alla Marecap Trans Oy:n valitus Kilpailuvirastoon. Lue koko valitus tästä.

Marecap Trans Oy

VRLeaks

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: