VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Vilhonkadun oligarkit – omistaja hyväksyy VR:n toiminnan

UUTINEN

DESTIA MYYTIIN, VR TRACKIA EI MYYDÄ HENKILÖKOHTAISTEN ETUJEN VUOKSI

STT kertoi eilisessä uutisessaan valtion luopuvan tie- ja radanrakennukseen erikoistuneen Destia Oy:n myynnistä Ahlström Capital Oy:lle 148 miljoonan euron hintaan. Destia Oy:n tytäryhtiö, Destia Rail Oy, on kilpaillut VR-Yhtymä Oy:n tytäryhtiön, VR Trackin kanssa rautateiden kunnossapitourakoista vuosikaudet. Molemmat yhtiöt ovat valtion kokonaan omistamia yrityksiä, joiden suurimpana yksittäisenä asiakkaana on Suomen valtio.

Merkittävin ero VR Trackin ja Destian välillä on se, että Destia kilpailee aidosti vapailla markkinoilla, VR Track ei. VR Trackin ja Destian yhteenlaskettu markkinaosuus raideliikenteen kunnossapidosta oli lähes sata prosenttia. On mahdollista, että VR-Yhtymä Oy on ristisubventoinut VR Track Oy:tä, vaikka se ei lain mukaan pitäisi olla mahdollista. VR-Yhtymän ylivoimaisesti suurimmat asiakkaat ovat Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) henkilöjunaliikenteen ostojen osalta. Samalla niin Destian kuin VR Trackinkin suurin asiakas on Liikennevirasto.

VR Trackin tilinpäätöksestä selviää, että satunnaiseriin on kirjattu tappiota 52,45 miljoonaa euroa vuosina 2008–2010. Tämä tarkoittaa käytännössä konserniavustusta, joka on sittemmin kirjattu emoyhtiön tulokseen ja josta on maksettu yhtiön toimivalle johdolle miljoonien eurojen kannustimet. Yhtä lailla VR-Yhtymä Oy on antanut konserniavustusta VR Trackille, jotta VR Track voittaisi tarjouskilpailuita toista valtionyhtiötä, Destia Railia vastaan. Tämä kissa-hiiri-leikki maksaa veronmaksajille varovasti arvioiden yli 10 miljoonaa euroa vuosittain. Kuvion juoni on se, että VR:n toimiva johto voi varmistaa itselleen tavalla tai toisella kannustinjärjestelmien laukeamiset. Järjestelmä on kuitenkin tehty niin tukevaksi ja läpinäkymättömäksi, ettei valtio-omistaja voi mitenkään nähdä kulissien taakse, saati että omistaja voisi hahmottaa asian kokonaiskuvaa.

VILHONKADUN OLIGARKIT

VR-Yhtymä Oy:n kannalta ei ole merkitystä sillä, mistä kassavirta koostuu. Mikäli sitä ei tule riittävästi tavara- tai henkilöliikennepuolelta, rahaa voidaan pyytää lisää HSL:ltä tai LVM:ltä. Tilaajaorganisaatioilla on kaksi vaihtoehtoa: joko olla maksamatta tai maksaa. Mikäli HSL tai LVM eivät maksa VR:n vaatimaa rahaa, VR voi lopettaa liikennöinnin milloin tahansa, sillä yhtiöllä on monopoli henkilöjunaliikenteessä, kuten myös käytännössä tavaraliikenteessäkin.

Miten HSL, LVM, Destia ja VR Track sitten liittyvät toisiinsa? VRLeaks kirjoitti tässä jutussa aiemmin radanrakennusalan duopolista ja mahdollisesta kartellista. On päivänselvää, että VR käyttää määräävää markkina-asemaansa hyväksi, jos ja kun sellaiseen on luotu puitteet. Valtio-omistajan valvonta on täysin mitätöntä näiden kahden yhtiön välillä. Tämä vääristää kilpailua, mutta mahdollistaa jättibonusten maksamisen VR:n toimivalle johdolle, Vilhonkadun oligarkeille.

MAHDOLLINEN LAITON RISTISUBVENTIO

Valtio-omistaja ei voi myöskään tietää sitä, kuinka paljon Pohjolan Liikenne Oy Ab:lle (VR:n 100 %:sti omistama tytäryhtiö) on subventoitu tukea VR-Yhtymä Oy:n saamasta HSL:n ja LVM:n ostoliikennekassavirrasta, eikä sitä, kuinka paljon Transpoint International Oy on saanut konserniavustusta VR-Yhtymä Oy:stä. Nämä kaikki ristisubventiot ovat yksiselitteisesti laittomia.

Destia Rail Oy on tuottanut kumulatiivista tappiota viiden viimeisen tilikauden aikana noin 900.000 euroa.

Tässä VR Trackin tilinpäätös vuodelta 2013 (julkaisulupa Suomen Asiakastieto Oy:ltä):
VR Track -tilinpäätös 2013

VRLeaks

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: