VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Junan pysähtyminen maksaa vitosen ja tuottaa satasen

UUTINEN

VRLeaksin haastattelemien energia-alan asiantuntijoiden mukaan yksittäisen henkilöjunan pysähdyksen kustannusvaikutukseksi arvioidaan noin viisi euroa. Aiheesta on käyty keskustelua myös täällä. VR:n vuoden 2013 vuosiraportin mukaan kaukoliikenteessä tehtiin 13,6 miljoonaa matkaa ja VR:n matkustajajunaliikenteen lipputuotot vuonna 2013 olivat noin 400 miljoonaa euroa, koko junaliikenteen lipputulojen ollessa 459 miljoonaa euroa, josta HSL:n osuus oli 58,9 miljoonaa euroa. HSL:n ostoliikenteen lipputuloja VR ei saa pitää itsellään. Sen sijaan Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenteen lipputulot VR voi pitää, jonka perusteella VRLeaksin laskelmat on tehty.

VRLeaks laski keskimääräisen lippuhinnan olevan siten noin 30 euroa matkustajaa kohden. VR:n tiedotteen mukaan Lievestuoreen ja Haukivuoren asemilla matkustajia on keskimäärin kolme junaa kohden. 30 euron lippuhinta lisättynä arvonlisäverolla tuo VR:lle kolmen matkustajan osalta bruttolipputuloja noin sata euroa kutakin junaa kohden. Pysähtymisestä aiheutuvat energiakulut VR:lle ovat noin 5 euroa.

Näiden laskelmien mukaan pysähtymisten lopettaminen Haukivuorella ja Lievestuoreella ei voi perustua pysähdyksen aiheuttamiin energiakustannuksista aiheutuneisiin liiketappioihin. Mutta ei myöskään pitenevään matka-aikaan, kuten kertoo viranomaisen ohje pysähdyksen vaikutuksesta matka-aikaan.

VIRANOMAISDOKUMENTTI: JUNAN PYSÄHDYS VAIKUTTAA MATKA-AIKAAN ENINTÄÄN KOLME MINUUTTIA

VRLeaks sai Liikennevirastolta Ratahallintokeskuksen vuonna 2007 laatiman dokumentin ”Opas aikataulusuunnitteluun”. Oppaan sivulla 15 / 24 kerrotaan, että henkilöjunille käytetään niin sanottuna lähtölisänä 1-2 minuuttia, pysähdyslisänä yhtä minuuttia. Aikeissaan lopettaa Haukivuoren ja Lievestuoreen pysähdykset, VR on toistuvasti kertonut matka-ajan pidentyvän viidestä kymmeneen minuuttiin kustakin yksittäisestä pysähdyksestä johtuen. Liikenneviraston toimittama dokumentti kuitenkin kumoaa tämän yksiselitteisesti.

Kyseessä eivät ole pelkät minuutit, vaan ennen kaikkea se mielikuva, millainen yksittäisen pysähdyksen vaikutus kokonaismatka-aikaan matkustajille syntyy tai millaisena matkustaja kokee yksittäisen pysähdyksen aiheuttaman matka-ajan pidennyksen. VRLeaks kertoi 17.4.2014, että yksittäisen pysähdyksen vaikutus matka-aikaan esimerkiksi Helsingin ja Kuopion välillä on noin yksi prosentti. Vaikka junien huippunopeus Mikkeli-Pieksämäki-rataosalla, jossa myös Haukivuoren asema sijaitsee, nostettaisiin 200 km/h:iin, Haukivuoren pysähdys ei silti vaikuttaisi kolmea minuuttia enempää junien matka-aikoihin.

Jyväskylä-Pieksämäki-rataosalle ei ole kaavailtu suurimman sallitun nopeuden nostoa lähitulevaisuudessa. Tällä rataosalla sijaitsee Lievestuoreen asema, joka on niin ikään lakkautettavien pysähdyspaikkojen joukossa yhdessä Haukivuoren kanssa.

Alla ote Ratahallintokeskuksen (nyk. Liikennevirasto) laatimasta Opas aikataulusuunnitteluun -ohjeesta:

RHK_2007

Ratahallintokeskuksen laatiman oppaan voit ladata kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä:
https://vrleaks.files.wordpress.com/2014/04/opas_aikataulusuunnitteluun.pdf

VRLeaks

One response to “Junan pysähtyminen maksaa vitosen ja tuottaa satasen

  1. Pirttirieska 5.5.2014 14:58

    Jos nyt ymmärsin oikein, tuo on ”enintään kolme minuuttia” pysähdys- ja lähtölisää, plus itse pysähdykseen käytetty aika, eli yhteensä luultavasti juuri tuo viidestä kymmeneen minuuttia. Pysähdys siis hidastaa matkantekoa, mutta matkustajana en pistä sitä pahakseni, jos asemalta kuitenkin nousee kyytiin edes se keskimäärin kolme ihmistä. Tuo 5 e vs. 90 e sen sijaan on kiinnostava laskelma, jota VR:n kannattaisi käyttää.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: