VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Asemalakkautusten vaikutus matka-aikaan 1 %

UUTINEN

Haukivuoren ja Lievestuoreen pysähdysten lakkauttamiset vaikuttavat kokonaismatka-aikaan Helsingistä Kuopioon noin prosentin. VR:n aikataulujen mukaan esimerkiksi InterCity-juna 69:n matka-aika Helsingistä Kuopioon on 4 h 38 min, josta Haukivuoren pysähdyksen osuus kokonaismatka-aikaan jarrutuksineen ja kiihdytyksineen on noin 3 minuuttia.

VRLeaks vertasi Kouvola-Pieksämäki-välillä kulkevien InterCity-junien matka-aikaa Pendolinoihin, jotka ohittavat pysähtymättä sekä Mäntyharjun että Haukivuoren. InterCity-junat ajavat Kouvolasta Pieksämäelle ajassa 1 h 50 min, Pendolinon ajaessa saman välin ajassa 1 h 43 min, eli pysähtyminen kahdella asemalla pidentää matka-aikaa keskimäärin 3,5 minuuttia. Tämä tarkoittaa kokonaismatka-aikaan noin yhden prosentin pidennystä Helsinki-Kuopio-välillä.

VRLeaksin tarkastelemien aikataulujen mukaan junan pysähtyminen missä tahansa Suomessa vaikuttaa matka-aikaan enimmillään kolme, mutta keskimäärin kaksi minuuttia. Helsinki-Tampere-rataosalla liikennöivien InterCity-junien osalta matka-aikaan ei vaikuta lainkaan se, pysähtyykö juna Toijala-Tampere-välillä Lempäälässä vai ei: matka-aika on aina 1 h 45 min. VR:n perustelut liikenteen nopeutumisesta pysähdyspaikkoja karsimalla eivät siten pidä paikkaansa.

VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu perustelee Haukivuoren ja Lievestuoreen asemien lakkauttamista YLEn Ajantasassa 16.4.2014 näin: ”VR haluaa nopeuttaa matka-aikoja esimerkiksi Tampereen ja Kuopion välillä”. VRLeaks muistuttaa, että Haukivuoren asema ei sijaitse Tampereen ja Kuopion välillä, eikä Haukivuoren pysähdyksellä ole siten merkitystä Tampereen ja Kuopion väliseen matka-aikaan. Pieksämäellä tapahtuviin junanvaihtoihin Haukivuoren pysähdyksellä ei niin ikään ole vaikutusta.

Lehtipuu kertoo sanomalehti Karjalaisen verkkohaastattelussa 17.4.2014 ”-  Junien pysähtymiset noilla asemilla loppuvat 11. elokuuta, mutta mitään muita vastaavia suunnitelmia ei VR:llä ole.” Toisin sanoen, VR aikoo lopettaa junien pysähtymiset kahdella asemalla ja perustelee tätä sillä, että matka-ajat nopeutuvat valtakunnallisesti.

VRLeaks laski auki lukuisten junien matka-aikoja ympäri Suomen ja teki vertailuja eri asemilla pysähtyvistä ja asemat ohittavista junista ja niiden aikatauluista. Alla vertailu.

Rataosa Parikkala-Joensuu
– Pendolino S 7, matka-aika Parikkalasta Joensuuhun 72 minuuttia (Juna ei pysähdy Imatra-Joensuu-välillä missään, ei edes Parikkalassa. Parikkala-Joensuu-välin ajoaika laskettu Parikkalan ohitusajan mukaan)
– InterCity 5, pysähdyspaikat Parikkala, Kesälahti, Kitee, matka-aika 74 minuuttia

Rataosa Helsinki-Lahti
– InterCity 109, matka-aika 54 min, pysähtyy Tikkurilassa
– Z-junan matka-aika 61 min, pysähdyspaikat Tikkurila, Kerava, Haarajoki ja Mäntsälä
IC 109:n huippunopeus on 200 km/h, Z-junan 160 km/h.

Rataosa Hämeenlinna-Tampere
– Pendolino S 81, matka-aika 41 min, pysähtyy Toijalassa
– Taajamajuna, matka-aika 46 min, pysähdyspaikat Parola, Iittala, Toijala, Viiala ja Lempäälä
Pendolinon huippunopeus on 200 km/h, taajamajunan 160 km/h

Rataosa Seinäjoki-Vaasa
– Pendolino S 61, matka-aika 55 min, pysähtyy Isokyrössä
– Taajamajuna 443, matka-aika 58 min, pysähdyspaikat Ylistaro, Isokyrö, Tervajoki ja Laihia

Rataosa Pieksämäki-Jyväskylä
– InterCity 928, matka-aika 49 min, pysähdyspaikat Hankasalmi ja Lievestuore
– InterCity 934, matka-aika 47 min, pysähtyy Hankasalmella

Yllä olevan vertailun perusteella voidaan näyttää toteen paitsi pysähdyksen vaikutus kokonaismatka-aikaan, myös se, ettei junan huippunopeus vaikuta ratkaisevasti matka-aikaan.

FAKTA

– Junan yhden pysähdyksen vaikutus kokonaismatka-aikaan on enimmillään kolme minuuttia, usein selvästi tätä vähemmän
– Junan huippunopeus ei vaikuta merkittävästi matka-aikaan
– Haukivuoren ja Lievestuoreen asemien lakkauttaminen vaikuttaa noin 25.000 matkustajan matkoihin
– VR esitti talvella 2014 Y-junien pääteaseman muuttamista Karjaalta Siuntioon, jota Liikenne- ja viestintäministeriö ei hyväksynyt

Taustoituksen vuoksi VRLeaks julkaisee alla kaikkien Suomen kaukoliikenneasemien matkustajamäärät vuosilta 2007 ja 2008.

Alavus-Kokemäki

Kokkola-Paimenportti

Paltamo-Turku Satama

Tuuri-Ähtäri

VRLeaks

2 responses to “Asemalakkautusten vaikutus matka-aikaan 1 %

  1. veijo vahaluoma 18.4.2014 16:32

    VR:n johto on edelleen ulkona lähes kaikesta Vilhonkadun ulkopuolella tapahtuvasta puhumattakaan, mitä tapahtuu maakunnissa. Kun poikaset on päässeet johtoon,pannaan kaikki lihoiksi. Raha on sekoittanut kaiken,vain henkilöstömäärä tai oikeastaan sen vähentäminen on tärkeintä.Lehtipuullekin tekisi hyvää kiertää vähän vaikka junissa ja oikeilla asemilla,mistä rahat firmaan kiskotaan,myös hänen palkkaansa, ja kysellä mielipiteitä. Avais varmaan silmiä.Firma viidessä vuodessa katastrofiin,onhan sekin saavutus!

  2. heikki keskinen 19.4.2014 20:20

    Asia just niinkuin vv kirjoittaa! Ottaa niin kupoliin vr:n toiminta. Ei mitään järkeä missään ja helsinkiin keskittäminen kaikkein tärkeintä.Yhteiskuntajohtaja tai ympäristövastaava, voi hyvänen aika,mitä nimikkeitä.Suojatyöpaikka taitaa olla kun ei mitään tietoa nykyajasta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: