VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR lakkauttaa asemia yksinoikeudesta huolimatta

UUTINEN

VR kertoi 8.4.2014 aikovansa lakkauttaa Lievestuoreen aseman 11.8.2014 alkaen. YLE uutisoi 14.4.2014 VR:n aikovan lakkauttaa myös Haukivuoren aseman. Lakkauttamisen perusteet ovat molempien asemien osalta samankaltaisia. 8.4.2014 VR:n tiedotteessa kerrottiin ”– Ymmärrämme junaa käyttävien harmin palvelun lakatessa. Olisimme toivoneet, että Lievestuoreella junan käyttö olisi lisääntynyt ja olisimme voineet jatkaa palvelua, sanoo VR:n kaukoliikennejohtaja Ari Vanhanen.”
YLEn haastattelussa 14.4.2014 VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu kertoo Haukivuoren osalta näin: ”– Ymmärrämme junaa käyttävien harmin palvelun lakatessa. Olisimme toivoneet, että Haukivuorella junan käyttö olisi lisääntynyt ja olisimme voineet jatkaa palvelua.”

VR:n 8.4.2014 julkaiseman tiedotteen mukaan Lievestuoreen keskimääräinen matkustajamäärä junaa kohden on kolme henkeä, mikä tarkoittaa vuositasolla noin 10.000 matkustajaa. VR:n lipputulot näistä matkustajista ovat pienimmilläänkin 60.000 euroa, mikäli Lievestuoreelle menevät tai sieltä lähtevät matkustajat ostaisivat halvimman mahdollisen saatavilla olevan VR:n aikuisten junalipun (Lievestuore-Hankasalmi, noin 6 euroa / suunta). 60.000 euron lipputuloilla melko moni juna voi pysähtyä Lievestuoreen asemalla.

VR perustelee asemien lakkautusta niiden laskeneilla matkustajamäärillä. VR kertoo YLEn tämän päivän haastattelussa Haukivuoren aseman matkustajamäärien pudonneen 30 prosenttia kymmenen vuoden aikana. VRLeaksin poimimien lippuhintahistorioiden mukaan samassa ajassa InterCity-junan lippu Helsingistä Haukivuorelle on noussut 38 eurosta 55 euroon, eli nousua on tullut kymmenessä vuodessa 50 prosenttia, inflaatio huomioiden noin 30 prosenttia.

VR:N YKSINOIKEUSSOPIMUS

Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ja VR tekivät 3.7.2013 VR:n yksinoikeussopimuksen jatkosopimuksen, joka on voimassa 31.12.2024 asti. Yksinoikeussopimus tarkoittaa sitä, että VR:llä on Suomessa henkilöjunaliikenteen monopoli niillä rataosilla, joilla VR harjoittaa henkilöjunaliikennettä. Yksinoikeussopimus velvoittaa VR:ää pitämään yllä nykyisenlaajuisen palvelutason, eikä VR voi yksipuoleisesti heikentää palvelutasoa niillä rataosilla, joilla VR:llä on joko LVM:n tilaamaa ostojunaliikennettä tai VR:n omalla riskillä harjoittamaa velvoiteliikennettä. Sen sijaan VR:n kokonaan omalla riskillä ajamien junien ja pysähdyspaikkojen määrää VR voi muuttaa vapaasti.

Hiljaisia henkilöliikenteen asemia Lievestuoreen ja Haukivuoren lisäksi Suomessa on lukuisia. Näihin voidaan lukea kuuluviksi esimerkiksi Kemi-Rovaniemi-rataosan asemat Tervola ja Muurola, kuten myös Seinäjoki-Vaasa-rataosan väliasemat. VR kaavaili tammikuussa 2014 katkaisevansa Rantaradan Y-junaliikenteen Karjaan sijasta Siuntioon, mutta tämä ei ollut LVM:n ostoliikennesopimuksen vuoksi mahdollista.

LVM:n ja VR:n välinen yksinoikeussopimus antaa yksityisille raideliikenneoperaattoreille periaatteessa mahdollisuuden liikennöidä henkilöjunia niillä rataosilla, joilla VR ei liikennöi. Kilpailu on siten vapaata, mutta vain teoriassa, sillä tässä esimerkin tapauksessa yksityinen operaattori ei voi alkaa liikennöidä esimerkiksi Mikkeli-Haukivuori- tai Jyväskylä-Lievestuore-rataosilla henkilöjunia, sillä VR:llä on näillä rataosilla henkilöjunaliikennettä, vaikka VR:n junat eivät mainituilla asemilla tulevaisuudessa enää pysähtyisikään.

TOISTAKYMMENTÄ HILJAISTA ASEMAA LAKKAUTUSUHAN ALLA

VRLeaks kokosi listan Suomen hiljaisimmasta asemista, joilla VR harjoittaa henkilöjunaliikennettä omalla riskillään. VR voi lakkauttaa liikenteen näillä asemilla periaatteessa milloin tahansa, eikä mikään muu operaattori voi hoitaa näiden asemien henkilöjunaliikennettä ennen 1.1.2025. Huomionarvoista on myös se, että kertaalleen lakkautetun rautatieaseman uudelleen avaaminen henkilöliikenteen käyttöön edellyttää muun muassa laitureiden korotusta ja valaistuksen uusimista vastaamaan yleiseurooppalaisia saavutettavuussäädöksiä. Menettely on kallis ja raskas, mikä tekee asemien uudelleen avaamisen matkustajapalvelukäyttöön kalliiksi ja hankalaksi.

Lista hiljaisimmista henkilöliikenneasemista, joilla VR ajaa omalla riskillään (Rataosa sulkeissa).
Tervola, Muurola (Kemi-Rovaniemi)
Ylistaro, Isokyrö, Tervajoki, Laihia (Seinäjoki-Vaasa)
Joutseno, Simpele, Kesälahti, Kitee (Lappeenranta-Joensuu)

FAKTA

  • VR:llä on neljänlaista henkilöjunaliikennettä: 1) LVM:n ostoliikennettä, jossa VR pitää lipputulot, 2) HSL:n ostoliikennettä, jossa HSL pitää lipputulot, 3) VR:n velvoiteliikennettä ja 4) VR:n omalla riskillä ajamaa liikennettä.
  • VR ei voi lakkauttaa tai supistaa ostojunaliikennettä. Sen sijaan omalla riskillä ajamaansa liikennettä VR voi supistaa tai lisätä.
  • VR on lisännyt viimeksi omalla riskillä ajamiensa junien määrää Lahden oikoradan käyttöönoton myötä viimeksi 3.9.2006 muutamaa yksittäistä poikkeusta lukuun ottamatta.
  • LVM:n ja VR:n ostoliikennesopimusta muutettiin 4.6.2012 siten, että rataosan Kouvola-Kuopio junat eivät enää ole LVM:n ostoliikennettä. Tämä antoi mahdollisuuden siihen, että VR voi heikentää rataosan palvelujaan rajoituksetta, kuten nyt on käymässä Haukivuorelle.
  • Vertailun vuoksi Ruotsin Skånessa pysähdyspaikkojen määrää on lisätty, kun muillekin operaattoreille on annettu mahdollisuus harjoittaa henkilöjunaliikennettä.

Juttua korjattu 16.4.2014 klo 19.43 Ylitornion ja Pellon osalta: rataosan junat kuuluvat VR:n velvoiteliikenteen piiriin, eikä VR voi lopettaa pysähdyksiä näillä liikennepaikoilla ilman LVM:n lupaa.

VRLeaks

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: