VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

InterCity-junien tekniset ongelmat uhkana Helsinki-Karjaa-rataosan lähijunaliikenteen jatkolle

UUTINEN

VR:n julkisuudessa esittämät perusteet Helsinki-Karjaa-välin Y-junien lakkauttamiseen eivät johdu lähijunista

Tarkastelujaksolla 1.10.-31.12.2013 Y-junat olivat yli minuutin myöhässä 149 kertaa, Helsinki-Turku-välin InterCity-junien myöhästeltyä yli minuutin samalla aikavälillä 1252 kertaa. Y-junia ajettiin tarkastelujaksolla noin 1000 vuoroa, InterCity-junia noin 3000 vuoroa. Minuuttimääräisesti laskien suurimmat Kirkkonummi-Karjaa-rataosan myöhästymiset ovat johtuneet ohjausvaunullisista InterCity²-junista.

VR:n syksyllä 2013 käyttöönottamissa uusissa ohjausvaunuissa ilmenneiden teknisten ongelmien vuoksi Rantaradan junaliikenne on kärsinyt häiriöistä. Julkisuudessa viime viikolla olleiden tietojen mukaan VR ja Liikenne- ja viestintäministeriö käyvät tammikuun aikana neuvotteluita Helsinki-Karjaa-välillä liikennöivien Y-lähijunien pääteaseman muuttamisesta Karjaan sijasta Siuntioon. VR perustelee tätä Rantaradan yksiraiteisuudella ja Y-junien aiheuttamilla täsmällisyysongelmilla. Liikenneviraston VRLeaksille toimittamista Rantaradan täsmällisyystilastoista käy yksiselitteisesti ilmi, ettei tämä pidä paikkaansa.

Kirkkonummi-Karjaa-välin sähköjunaliikenne alkoi 1.1.1993, eikä VR:n julkisuudessa esiintuomia täsmällisyysongelmia lähijunien vuoksi ole ilmennyt ennen ohjausvaunujen viimesyksyistä käyttöönottoa.

Rantaradan täsmällisyysongelmien syynä uudet ohjausvaunut

VRLeaksin Liikennevirastolta saamista Rantaradan täsmällisyystilastoista ilmenee se, että Rantaradan suurimmat täsmällisyysongelmat johtuvat Helsinki-Turku-välin ohjausvaunullisista InterCity²-junista, siis niistä junista, jotka liikennöidään uusien ohjausvaunujen kanssa. Myöhästymissyitä ovat muun muassa:
– ohjausvaunun yhteyskaapelin puute
– ohjausvaunun kuljettamiseen pätevän kuljettajan puute
– ohjausvaunujen jarruongelmat
– ohjausvaunujen pääkatkaisijaongelmat

VRLeaksin haastattelemien VR:n ja Avecran työntekijöiden mukaan Edo-ohjausvaunuissa on lisäksi kulkuominaisuusongelmia, jotka tuntuvat ohjausvaunussa vaunun muuta kalustoa suurempana huojumisena matkanopeudessa, kun veturi työntää junaa junan peräpäässä. Tämä aiheuttaa ongelmia muun muassa ohjausvaunujunien kärrymyyntiin.

Liikenneviraston toimittamasta materiaalista selviää lisäksi se, että VR:llä on suuria ongelmia niin kuljettajien kuin konduktöörienkin miehistövajeessa.

Myöhästymistilastoista poimittua:
– Helsinki-Turku-välin ohjausvaunulliset InterCity²-junat: myöhässä 1252 vuoroa yhteensä 6660 minuuttia
– Helsinki-Karjaa-välin Y-junat: myöhässä 149 vuoroa yhteensä 557 minuuttia
– merkittävä osa Y-junien täsmällisyysongelmista johtuu vastaantulevista ohjausvaunullisista InterCity²-junista.

VR:n julkisuudessa kertoma vähäinen matkustajamäärä Y-junissa ei vaikuta VR:n kannattavuuteen, sillä Y-junaliikenne on Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennettä, jolloin Liikenne- ja viestintäministeriö maksaa VR:lle Rantaradan Y-junaliikenteen operoinnista. Varat Liikenne- ja viestintäministeriön budjettiin tulevat suoraan valtion budjetista.

Kesällä 2013 VR:n ja Liikenne- ja viestintäministeriön välillä solmittu VR:n yksinoikeussopimuksen jatkosopimuksen vuosille 2019-2024 yksi kulmakivistä oli se, että VR sitoutuu pitämään yllä nykyisen palvelutason. Tämä yksinoikeussopimuksen jatkosopimus tehtiin eduskunnan ollessa kesälomalla. Niin ikään tällä hetkellä käytävät neuvottelut Y-junien jatkosta käydään eduskunnan joululomatauon aikana.

Liikennevirasto uusi Kirkkonummi-Karjaa-välin asetinlaitteita kymmenellä miljoonalla eurolla vuonna 2011. Vanhat turvalaitteet olivat ukkosherkkiä ja vaativat paljon työtä häiriöistä palautumiseen. Kuten myöhästymistilastoista selviää, turvalaiteongelmia Rantaradalla ei vuoden 2013 viimeisellä neljänneksellä ole juurikaan ollut.

FAKTA

  • Ohjausvaunujuna on juna, jota veturi työntää junan peräpäästä ja veturia ohjataan junan ensimmäisestä vaunusta
  • Rantarata tarkoittaa rataosaa Helsinki-Karjaa-Turku
  • Liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikenne on operaattorille
    (tässä tapauksessa VR:lle) riskivapaata, riippumatta junien matkustajamääristä
  • Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) yhdessä Helsingin seudun liikenteen (HSL)
    kanssa ovat VR:n ylivoimaisesti suurimmat yksittäiset asiakkaat
  • Sekä LVM:n että HSL:n toiminta kustannetaan verovaroista
  • Vuonna 2014 LVM maksaa VR:lle Kirkkonummen ja Karjaan suunnan liikennöinnistä
    5.072.000 euroa. Summa sisältää Y-junien lisäksi myös L-, S– ja U-junien liikennöinnin

Alla Liikenneviraston VRLeaksille toimittamat Rantaradan myöhästymistilastot aikaväliltä 1.10.-31.12.2013 ja myöhästymisten syykoodit:

https://vrleaks.files.wordpress.com/2014/01/rantarata_loka-joulu-13.pdf

https://vrleaks.files.wordpress.com/2014/01/syykoodit_2011-10-05.pdf

VRLeaks, TYÖRYHMÄ

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: