VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR: matka-aika Vaasasta Helsinkiin lyhenee 47 minuuttia – tosiasiallisesti 7 minuuttia

VR-Yhtymä Oy tiedotti tässä tiedotteessaan, että ”Vaasasta Helsinkiin kulkeva IC 44 -juna muuttuu Pendolinoksi. Matka nopeutuu 47 minuutilla, joten matka-aika on kolme ja puoli tuntia.” Tämä on totta junan IC44 osalta, mutta lyhin matka-aika Vaasasta Helsinkiin lyhenee vain 7 minuuttia. Junilla P440 ja S42 on päässyt Vaasasta Helsinkiin tähänkin asti 3 tunnissa ja 37 minuutissa; uuden Pendolino-vuoron (S44) ajoaika on 3 tuntia 30 minuuttia. Tämän näkee alla olevista aikatauluista:

Aikataulut 3.6.2012 asti:


Matka-aika junilla P440 + S42 yht. 3h 37 min

Aikataulut 4.6.2012 alkaen:


Matka-aika junalla S44 3h 30min

47 minuutin matka-ajan nopeutuminen koskee siis vain yhtä junavuoroa, ei siis kaikkia, vaikka VR:n tiedotteesta sellainen mielikuva saattaakin syntyä.

Helsinki-Vaasa-Helsinki-aikataulut löytyvät alla olevista linkeistä:
3.6.2012 asti: Hki-Vs_5.3.-3.6.2012_pdf
4.6.2012 alkaen: Hki-Vs_4.6.-8.12.2012_pdf

5 responses to “VR: matka-aika Vaasasta Helsinkiin lyhenee 47 minuuttia – tosiasiallisesti 7 minuuttia

  1. Janne 3.6.2012 12:58

    Tähän samaan uutiseen liittyy aikataulumuutos jonka myötä Pendolino S53 ei enää pysähdy Parkanossa. Asiaa perustellaan yhteyksien nopeuttamisella Kokkolaan ja Ouluun, mutta samalla poistuu erittäin paljon käytetty työmatkavuoro (Tampere -> Parkano n. klo 17).

    Aikataulumuutos on aiheuttanut hyvin paljon kiukkua Parkanossa, jonka seudulta erittäin moni kulkee päivittäin junalla työmatkansa Tampereen ja Helsingin suuntaan. Parkanon kaupunki on markkinoinut itseään sujuvilla työmatkayhteyksillä Tampereelle (n. 33 minuuttia), mutta tämän muutoksen myötä se kaikista käytetyin työmatkavuoro häviää.

    Asiaa on käsitelty aika paljon mediassa, sekä monet työmatkalaiset ovat olleet VR:n yhteydessä, mutta VR ei ole kiinnostunut neuvottelemaan asiasta. Ainut vastaus mitä VR:ltä on saatu, on ollut kommentti jonka mukaan aikataulut on lyöty jo lukkoon seuraavaksi kahdeksi vuodeksi, eikä niihin ole mahdollista tehdä muutoksia.

    http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194739436885/artikkeli/illan+pendolino+alkaa+ajaa+lujaa+parkanon+ohi+tyomatkat+vaikeutuvat.html

  2. Katonyymi 3.6.2012 14:01

    En ymmärrä tätä blogipostausta. Ei tuossa tiedotteessa väitetäkään, että 47 min nopeutus olisi laskien nopeimmasta yhteydestä, vaan juuri tuon junayhteyden nopeutus. Vaasasta Helsinkiin tulee tuon muutoksen jälkeen yksi nopeampi yhteys, joka on vielä suora, lisää Helsinkiin, joten kyllä se nopeutus on ihan todellinen 47 min sen junan käyttäjille. Toki varjopuolena väliasemien yhteyksiä menetetään samalla.

    Blogipostauksen sisältö tuntuu olevan, että Vaasasta Helsinkiin matkaava pendolino ei olekaan Seinäjoen ja Helsingin välillä yhtään nopeampi kuin aikaisemmat Seinäjoen ja Helsingin väliä kulkevat pendolinot, ja siitä pitäisi nyt olla jotenkin harmissaan.

  3. lokomotivation 4.6.2012 09:19

    Kun luin tuon Aamulehden jutun ensimmäisen mielipiteen linkistä, niin mielestäni siitä selviää heti, että VR ei ole tilastoinut näitä työmatkustajia pahemmin. Onko se tilastoimattomuus ollut tarkoituksellista – siis jättää kausilippulaiset huomiotta tuossa mielessä. On vähän vaikea ymmärtää, miksi nopeus on niin tähdellinen kriteeri junien kulussa, että sen vuoksi vaikeutetaan näinkin monen työmatkalaisen elämää. VR olisi voinut kuulla varsinaisia junan käyttäjiä vaikka asiakaskyselyllä, joka jaetaan matkustajulle. Junan kulun nopeuttaminen ei mitenkään voi olla tässä tapauksessa kriteeri jättää pysähtyminen Parkanossa väliin. Ja todellakin – nyt vielä puhutaan kilometrikorvausten pienentämisestä työmatkalaisilta. Melko irrallaan todellisuudesta ja asiakaskunnasta VR tällä hetkellä menee.

    • Janne 4.6.2012 09:50

      VR otti viimesyksyisen lippu-uudistuksen myötä käyttöön liput jotka voisi periaatteessa tilastoida. Oikuttelevien lukijoiden vuoksi konduktöörit eivät vaivautuneet lukemaan lippuja, mutta tämän aikataulumuutoksen myötä monet kuukausilippulaiset ottivat asian esille ja alkoivat vaatia lukemista. Tähän aikataulumuutokseen ei kuitenkaan missään tapauksessa mitkään tilastot ehtineet syntyä, lippuja ei käytännössä luettu ollenkaan.

  4. J 4.6.2012 10:28

    VR:n periaate näyttää olevan, että jos jotain liikennettä ei haluta ajaa tai se halutaan lakkauttaa, pidetään huoli että kyseisestä liikenteestä ei saada aikaa tilastoja. Vai miksi esimerkiksi VR nykyään myy Allegro-liput ja kotimaan liityntäyhteydet eri varausnumeroilla kuin aikaisemmin Venäjän-liikenteen ja kotimaan liput sai yhdessä? Siksikö ettei olisi mahdollista saada selville kuinka moni Allegro-matkustaja lähtee muualta kuin Helsingistä?

Jätä kommentti Katonyymi Peruuta vastaus