VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR-Yhtymä Oy:n henkilöjunaliikenne ei valtion subventoinnista huolimatta kannata – yksityisen yhtiön kannattaa

Proxion Train Oy:n teettämän selvityksen (koko dokumentti on luettavissa täältä: https://vrleaks.files.wordpress.com/2012/04/savonlinna-pieksc3a4mc3a4ki-selvitys.pdf [n. 3 MB]) mukaan Savonlinna-Pieksämäki-välin henkilöjunaliikenteestä saadaan tehtyä kannattavaa muun muassa pienempien kulu- ja hallintorakenteiden vuoksi. VRLeaks tiivisti Proxion Train Oy:n teettämän selvityksen ydinosat alla näkyvään kuvaan, jossa mainitaan seuraavat keskeiset seikat:

1) VR:n liikennöimä matkustajaliikenne on pääsääntöisesti valtion subventoimaa
2) Mikäli VR-yhteistyö ei onnistu
3) Tulosennuste

Kohta 2 ei onnistunut, kuten Warkauden lehti kirjoitti tässä jutussa: http://vaunut.org/keskustelut/index.php?action=dlattach;topic=4605.0;attach=592;image. Sen sijaan Proxionin tulosennuste Savonlinna-Pieksämäki-välin liikenteestä olisi kannattavaa.

About these ads

3 responses to “VR-Yhtymä Oy:n henkilöjunaliikenne ei valtion subventoinnista huolimatta kannata – yksityisen yhtiön kannattaa

  1. Ink 18.4.2012 15:19

    Ei kai Proxioninkaan liikennöinti kannattaisi, jos kerran alijäämätukea ollaan vaatimassa 0,7 miljoonaa vuodessa? Halvemmaksi se toki tulisi kuin VR:n liikennöinti: VR vaatii nykyisin kaikilla vastaavilla taajamajunareiteillä tukea vähintään 0,9 miljoonaa ja viimevuotisen selvityksen mukaan vaadittava tuki Pieksämäki-Savonlinna-välillä olisi todennäköisesti 0,9-1,0 miljoonaa.

    Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä vastaavat Proxionin laskelmat myös eri olemassaolevilta taajamajunareiteiltä, ja miksei potentiaalisilta tuleviltakin sellaisilta (esim. (Saarijärvi-)Äänekoski-Jyväskylä, Joensuu-Kuopio). Ja ehkä myös siitä, miten kaluston käytön tehostaminen taajamajunareiteillä mahdollisesti voisi alentaa joko liikenteen kokonaistukea tai tukea per matkustaja. Esimerkiksi Ylivieska-Iisalmi-välillä uuden kaluston seisotusajat varikoilla ovat nykyisin jotain aivan tolkutonta (kahdesta liikenteeseen varatusta moottorivaunusta yleensä vain yksi on liikenteessä, ja junien yhteenlasketut kulkuajat per päivä ovat arkisin 6 h 40 min ja viikonloppuisin 5 h).

  2. aikuinen 18.4.2012 17:55

    Aika hauska laskennallinen mallinnus. Tulot kasvaa mutta kustannukset pysyy vakiona

    • Ink 19.4.2012 06:20

      Miksi kustannusten pitäisi muuttua? Kalusto on aina samaa (niin kauan kuin matkustajamäärät eivät kasva todella paljon, jolloin tarvitaan lisävaunuja) ja henkilökunnan määrä sama (kaksi, jos ajetaan veturijunilla ja yksi, jos ajetaan lipunmyyntiautomaatillisilla Dm12-moottorivaunuilla).

      Polttoainekulut ja siivouskulut toki vaihtelevat jonkin verran matkustajamäärästä riippuen, mutta vaihtelu on näillä matkustajamäärien muutoksilla niin pieni, ettei sitä kannata huomioida (lisämatkustajat painavat suhteellisen vähän suhteutettuna koko junarungon painoon).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

Liity 73 muun seuraajan joukkoon

%d bloggers like this: