Viimeisimmät artikkelit
Arkistot
- helmikuu 2020
- huhtikuu 2018
- maaliskuu 2018
- marraskuu 2016
- syyskuu 2016
- elokuu 2016
- kesäkuu 2016
- marraskuu 2015
- lokakuu 2015
- syyskuu 2015
- toukokuu 2015
- huhtikuu 2015
- maaliskuu 2015
- helmikuu 2015
- tammikuu 2015
- joulukuu 2014
- elokuu 2014
- heinäkuu 2014
- kesäkuu 2014
- toukokuu 2014
- huhtikuu 2014
- maaliskuu 2014
- helmikuu 2014
- tammikuu 2014
- joulukuu 2013
- marraskuu 2013
- lokakuu 2013
- elokuu 2013
- kesäkuu 2013
- toukokuu 2013
- huhtikuu 2013
- maaliskuu 2013
- helmikuu 2013
- tammikuu 2013
- joulukuu 2012
- marraskuu 2012
- syyskuu 2012
- elokuu 2012
- heinäkuu 2012
- kesäkuu 2012
- toukokuu 2012
- huhtikuu 2012
- maaliskuu 2012
- helmikuu 2012
- tammikuu 2012
- joulukuu 2011
Niinpä niin. Ensin kiistetään kaikki. Muun muassa Iltalehden haastattelussa 9.3. turvallisuusjohtaja Poutiainen vakuutti, että ”Kyseiset henkilöt ovat olleet totta kai tästä asiasta tietoisia. Muunlaisia toimeksiantoja meillä ei ole.” Sitten paljastuu ja Aro jopa joutuu tunnustamaan, että työntekijää on kytätty laittomin keinoin. Mitähän kaikkea tässä vielä paljastuukaan, kun tätä VR:n pääkonttorin sontakasaa aletaan oikein kunnolla kääntämään. Veikkaan, että uusia paljastuksia ja laittomuuksia tulee esiin niin runsaasti, että lopulta valtion omistajaohjausyksikön on pakko vetää asiasta johtopäätökset ja vaihtaa koko VR:n johto. Tämä olisikin sekä VR:n että myös asiakkaiden edun mukaista.
On turha luulla, etteikö tämänmoisesta toiminnasta olisi ollut tietoa ylimmällä johdolla. Tottakai on ollut. Ensin kiistetään, sitten myönnetään minimi – ja toivotaan ettei kukaan pöyhi asiaa enempää. Tätä asiaa nimenomaan pitää penkoa ja syvältä.
Mutta mahtaako omistajaohjausyksikkö puuttua tällaiseen kun olivat juuri Pietarissa katsomassa Prinsessa Ruusunen -balettia ja kaikilla oli niin hauskaa yhdessä…? Hauskanpito voi loppua, jos tonkii tätä kasaa liian syvältä?
Tämä on mielenkiintoinen tunnustus. Nimittäin siitä näkökulmasta, että Resiinan keskusteluissa näitä ei ole uskottu millään todeksi, ja rautatieyhtiötä on puolustettu henkeen ja vereen. Samalla tämä foorumi ja sen ylläpito on teilattu ja bannattu, keskusteluakin rajoitettu. Monella rautatiefanilla on nyt totinen paikka, jos nämä asiat osoittautuvat todeksi.
No, Resiinan keskusteluihin osallistuu myös näitä VR-yhtymän palveluksessa olevia henkilöitä, jotka tietenkin puhuvat sitä, kenen leipää syövät. Joidenkin keskustelijoiden mielestä asiakas on VR:ää varten, eikä päinvastoin. Vuosikymmenten takainen virkamiesmäinen asennevamma näkyy vielä vuonna 2012 yhtiössä, joka toimii monopoliasemassa sekä realisoimalla aikanaan veronmaksajien rahoilla kustannettua infraa.
VR, siinä missä Ratahallinto tulisi käydä läpi suurella luudalla, jotta koko valtakunnan kattavaan rataverkkoon ja raideliikenteeseen saataisiin 30-vuoden taon jälkeen se järjen valo, joka siinä oli menneinä vuosikymmeninä. Sitä ei saada aikaan lappaamalla vain poskettomasti rahaa rataverkon kunnossapitoon, vaan asenteen asiakaspalvelua kohtaan tulisi muutuia rajusti. Lisäksi lippujen hinnat tulisi laskea kautta maan erittäin kilpailukykyiselle tasolle, sekä panostaa alueelliseen seutuliikenteeseen kaikkialla, missä on rataverkko ja vähänkin erikokoisia taajamia. Mutta ei ! Meillä keskitytään vain TOP-johtajien ja muiden puliveivareiden etujen maksimointiin bonusten ja muiden vastikkeettomien kannustimien muodossa.
Kun taannoin annoin palautetta VR:lle erään rataverkon osan henkilöliikenteestä, saatu vastaus oli suorastaan naurettavaa luettavaa. Herra VR:n Liikenne Päällikön mukaan junia ei kannata pysäyttää asemalla X, koska se maksaa. Junan pysäyttämien vie liikaa aikaa ja junan lattialle tulee asiakkeaiden kengissä vain hiekkaa. Kallista on pysähtyminen VR:llä, jos asemalta tulee kyytiin silloin tällöin yksi tai useampi matkustaja. Lisäksi ajankäyttöön vertaaminen on täyttä shittiä kun huomioi sen, että kyseinen rataverkon osa on suurimman osan päivästä tyhjä. VR:n laskelmien mukaan aikataulut eivät kuitenkaan ”salli” pysähtymistä. Olipa ”yllättävä” vastaus. Voisin sanoa, että jopa täysin odotettavissa…
Niin kauan, kuin VR:llä on samat luupäät ohjaimissa, VR tulee kyntämään vuosi toisensa jälkeen ja ryssimään kaiken sen, mihin koskee. Taitolaji se on tämäkin…
Aro kirjoittaa, että ihmiset suhtautuvat myönteisesti rautateihin. Niin suhtautuvat, ovat suhtautuneet jo 150 vuotta. Aron itsensä johtama ”yritys” on tehnyt paljon tämän hedelmällisen tilanteen tuhoamiseksi.