VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR:n ja Valtioneuvoston kanslian neuvottelumatka Levin Pendolinnassa 6.-8.3.2008

VRLeaks pyysi Valtioneuvoston kansliasta (VNK) dokumentit niistä VNK:n virkamiehistä, jotka ovat osallistuneet Helsingin ulkopuolella VR:n järjestämiin tilaisuuksiin. Ensimmäiset dokumentit matkalaskuineen löytyvät alla olevista tiedostoista.

Matkan pääasiallinen tarkoitus oli dokumenttien mukaan käydä läpi VR-Yhtymä Oy:n vuoden 2007 tulosta ja vuoden 2008 näkymiä.

Valtioneuvoston kansliasta VR-Yhtymä Oy:n pääkonttoriin on matkaa 850 metriä ja Valtioneuvoston kansliasta Leville noin 850 kilometriä.

Kaikki matkaan liittyvät julkiset dokumentit löytyvät tästä pdf:stä: https://vrleaks.files.wordpress.com/2012/02/scan85000057.pdf (13 MB)

11 responses to “VR:n ja Valtioneuvoston kanslian neuvottelumatka Levin Pendolinnassa 6.-8.3.2008

  1. J 29.2.2012 20:51

    Vaikea nähdä miksi tuollaisen agendan vuoksi olisi tarvinnut matkustaa Kittilään, kun kaikki asianosaiset olisivat sijainneet Helsingissä jo valmiiksi. Asiat olisi todennäköisesti käsitellyt perjantaiaamupäivän aikana VR:n pääkonttorin neuvotteluhuoneessa. Tarjoiluksi kahvia, hedelmiä ja kuivia viinereitä. Ja iltapäiväksi toimistolle tekemään muita töitä. On ilmeistä, että koko tilaisuuden päätarkoitus on ollut hauskanpito. Paradoksaalista kyllä, tämä olisi ollut minusta jopa hyväksyttävämpää kokonaan sisäisenä tilaisuutena, vaikkapa tiimipalaverina. Sellaisen tarkoitus on rakentaa tiimihenkeä ja silloin toisinaan kevytkin agenda on perusteltu, kunhan pysytään kohtuudessa siten, että osallistujille synny verotettavaa etuutta. Firman hyöty tulee paremman yhteistyön muodossa myöhemmin. (Tosin tyypillisesti tällaiset ovat eniten tarpeen kun tiimi työskentelee hajaantuneena eri paikkakunnille.)

    Tässä tilaisuudessa oli kuitenkin kyse omistajan ja omistettavan välisestä valvontasuhteesta. Ei ole tarkoituksenmukaista muodostaa tiimihenkeä näiden henkilöiden kesken vaan valvojan pitää pysyä roolissaan ja olla tiukka edunvalvoja. Suostumalla tällaiseen kestitsemiseen VNK:n edustajat ovat arvioineet virka-asemansa asettamat vaatimukset väärin. He ovat myyneet uskottavuutensa henkilökohtaisia hyötyjä vastaan. Sopii myös kysyä miten soveliasta / laillista VR:n on tarjota tällaisia etuja virkavelvollisuuteen sidotuille virkamiehille.

  2. Kari 29.2.2012 21:03

    Kummallista, että VR:n tilaisuuteen pitää lentää. Yöjuna ja bussi Roi-Kittilä olisi antanut osallistujille paremmin perspektiiviä ydinliiketoimintaan.

  3. Matti 29.2.2012 21:37

    Jos firma tarjoaa ateriat, niin eihän ainakaan tavan duunari ole oikeutettu kokopäivärahaan.

    • Halibati 1.3.2012 00:13

      Voi yhden kerran. VNK vastaa omistajaohjauksesta, VR on omistajaohjattava. Klassinen esimerkki tapauksesta, jossa häntä heiluttaa koiraa.
      Ihan uskomatonta.
      Ja vielä tuo päivärahajuttu, kaksi ateriaa tarjotaan = puolipäiväraha.

  4. Liukastelija 1.3.2012 14:01

    Lienee niitä uudempiakin dokumenttejä, tämähän on 4 vuotta vanhasta suhmuroinnista. Virkamies kun pääsee järjestelemään palaverejä, niin siinä ei juuri järkikultaa kaivata, kyllä kansa maksaa!
    Täytyyhän sitä keksiä ”Pendolinnalle” käyttöä.Miksei muuten menneet salonkivaunulla?

  5. Kalevi Kämäräinen 1.3.2012 19:18

    Jos tästä Alestalon vanhasta lausunnosta jotain voi päätellä, reissu lienee hyvän hallintotavan mukainen.
    http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/alestalon-sonera-lausunto/2002/08/126078
    http://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat/03_muut_asiakirjat/hyvahallintapuhe170805.pdf

    Terveisin Kalevi Kämäräinen

  6. Uuno 1.3.2012 21:33

    Kaikki virkamiesten ja valtionyhtiöiden tapaamiset, ohjelmat ja kuitit tulisi esittää kansalaisille kaikille avoimessa verkkopalvelussa. Alkaisi meno muuttumaan, ja tällaiset ilmiselvät huvi- ja voitelumatkat loppuisivat.

  7. Lukija 2.3.2012 09:02

    Tuota tismalleen samaa harrastetaan ihan surutta, varmaan kaikissa yksityisissäkin firmoissa. Eli vaikkapa tuollainen ”tiimipäivä”, ensin siinä on se virallinen osuus, jossa joku konsultti vetäisee parin tunnin powerpoint sulkeiset jonka perään sitten pidetään sellaiset pikkukivat tiimiharjoitukset. Tästä sitten syömään ja kaljahanat auki.
    Toisin sanoen, ketään ei kiinnosta se aamupäivä mutta jokainen tietää sen tasan tarkkaan, että mikäli halutaan ottaa kännit ”firman piikkiin”, se aamupäivän pakkopulla niellään suut suspussa pala kerrallaan. Kyllä siis tämä veronkierto osataan ja sitä aivan sata varmasti tehdään ympäri maata.

    Mutta, se mikä tuossa sieppaa näin valtionyhtiöden osalta on se, että näitä ns virkityspäiviä on tarjolla vain niin pienelle piirille, ikäänkuin pari tuollaista pamppua olisivat jotenkin täysin korvaamattomia ja mitenkään erikoisesti nämä ansainneet omalla työpanoksellaan. Näissä valtion firmoissa kun on se iso epäkohta, että kukaan ei ole vastuussa mistään, ikinä. Jotain kun sössitään, niin enintään vetäydytään ”sairaslomalle” kunnes se isoin mölinä laantuu ja se on sitten siinä. Yksikään tämän valtion omistamista yritysjohtajista ei ole mistään vastuussa. Onko tämä nyt sitä, mistä mm palkitaan erillaisilla bonuksilla tai ”neuvottelumatkoilla”?
    Jos nyt pysytään tässä VR:ssä, niin kun säät huononivat ja junat eivät kulje, niin missä vika? Tietenkin siinä kalustossa, joka on jostain käsittämättömästä syystä ostettu tänne peräpohjolaan italiasta! Vaikka Suomessakin on, tai ainakin oli, todella alan osaamista, niin jotenkin jonkun toimesta kaupat lobattiin italiaan ja miksi ja kenen toimesta? Niin, kukaan ei ota näistä vastuuta eikä edes kunnolla perustele kauppoja, paitsi tietenkin pakollisella ”se-oli-halvempi”-teesillä. Junat eivät pakkasella toimi, niin ei se mitään, vika on aina jossain muualla kuin siellä missä ne päätökset on tehty. Nytkin italiasta hankittujen kalustojen huollot tehdään osittain siellä italiassa, eli kukin voi mielessään kuvitella kuinka paljon maksaa jokin yksikön roudaaminen italiaan korjattavaksi ja kuka tämän maksaa? ..ja edelleen, kuka näistä ”loistavista” päätöksistä on vastuussa? HIenoimmin tuo vastuupakoilu menee niin, että perustetaan jokin työryhmä tai vastaava lähes abstrakti joukkio porukkaa, joka sitten ”päättää” asiasta, eli edelleenkään kukaan ei ole sinänsä vastuussa.

  8. J 2.3.2012 10:57

    Lukija, kosteat tiimipäivät sinänsä ovat ongelmallisia, mutta on niitä siistejäkin viihdepitoisia tiimipäiviä. Esim. oman työnantajani järjestämät ovat pääosin sellaisia. Jutun pihvi tässä ei ole se, että hauskaa on pidetty vaan KETKÄ ovat pitäneet hauskaa yhtedessä. Vastaus: valvottavat ja valvojat. Minä pitäisi rakenteellisena korruptiona sitä, että valvottavan edustajat tarjoavat valvojan edustajille viihdettä valvottavan piikkiin. Se on omiaan asettamaan kyseenalaiseksi sen, miten valvojat hoitavat virkavelvollisuuksiaan.
    Voin kertoa että omassa työpaikassani (yksityisellä sektorilla) on tarkat ohjeet tällaisesta. Alihankkijat ja tavarantoimittajat saavat antaa etuja, lahjoja tai kestitystä vain nimellisesti, korkeintaan 100 euron arvosta, ellei alempaa rajaa ole määritelty esim. kansallisessa lainsäädännössä tai muussa ohjeistuksessa. Lisäksi ohjeistus on, että kaikkea muutakin mikä näyttää korruptiolta tulee välttää kuin se olisi korruptiota. Myöskään asiakkaiden edustajille ei tarjota sellaisia etuja, jotka asettaisivat heidän asemansa kyseenalaiseksi.
    Suoraan sanottuna minua hämmästyttää se, että julkisella sektorilla on näin leväperäistä toimintaa, vaikka siellä jos missä pitäisi noudattaa lakeja erityisen tarkasti. Yksityissektorilla korruptio ei liene ollut kokonaan kiellettyä vielä pitkäänkään, mutta siellä ymmärretään että korruptio ei ole kenenkään edun mukaista. Siksi omistajat edellyttävät tiukkaa politiikkaa. Julkisella sektorilla omistaja on veronmaksaja, ja veronmaksajien edustajat näyttävät vetävät aika lepsua linjaa, kun pääsevät itse nautiskelemaan etuuksista.

  9. Lukija 2.3.2012 12:17

    ”J”,
    Itselläni hieman tuo ajatus karkasi edellisessä kirjoituksessani, tuo sinun tekstisi on täyttä asiaa. Tilanne ei voi olla niin, että valvova viranomainen suostuu ja lähtee mukaan tällaiseen touhuun. Tuohon virkamiehen velvollisuuteen liittyen löytyy aikapaljon rajoituksia myös ihan lakipykälistä lähtien ja ihmettelenkin jos näihin ei kukaan vastaava taho reagoi. Näitä lukiessa vaan kokoajan edelleen kyseinalaistuu VR:n johdon moraali ja se, missä asemassa he itse näkevät olevansa valtion omistamassa Oy:ssä.

  10. komm 3.3.2012 13:45

    Kieltämättä erikoista, ettei VR:n matkalla käytetä junaa, vaan matkataan lentäen.

    Eikö yhtiön tilan parhaiten tunteva väki usko firman liikenteen luotettavuuteen ja nopeuteen sen vertaa, että uskaltaisi itse matkata pidempiä matkoja sillä?

    Kuulostaa vähän samalta kuin aikoinaan Nokian Renkaiden toimitusjohtaja itse kertoi oman uransa alusta Nokian Renkailla, kun oli saanut työsuhdeauton, missä oli Nokialaiset – ja määräsi heti kyseiset renkaat vaihtoon, koska piti niitä huonoina. Loppu on sittemmin historiaa. Tuotekehitykseen laitettiin panoksia, ja huonoa laatutasoa ei enää siinä firmassa suvaittu, ja toimitusjohtajakin vaihtoi omat renkaansa Nokialaisiin.

    Toivottavasti VR:llä käy jatkossa samoin: siis aikataulut nopeutuvat, ja muuttuvat luotettavammiksi, hinnat tulevat kilpailukykyisemmiksi jne.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: