Viimeisimmät artikkelit
Arkistot
- helmikuu 2020
- huhtikuu 2018
- maaliskuu 2018
- marraskuu 2016
- syyskuu 2016
- elokuu 2016
- kesäkuu 2016
- marraskuu 2015
- lokakuu 2015
- syyskuu 2015
- toukokuu 2015
- huhtikuu 2015
- maaliskuu 2015
- helmikuu 2015
- tammikuu 2015
- joulukuu 2014
- elokuu 2014
- heinäkuu 2014
- kesäkuu 2014
- toukokuu 2014
- huhtikuu 2014
- maaliskuu 2014
- helmikuu 2014
- tammikuu 2014
- joulukuu 2013
- marraskuu 2013
- lokakuu 2013
- elokuu 2013
- kesäkuu 2013
- toukokuu 2013
- huhtikuu 2013
- maaliskuu 2013
- helmikuu 2013
- tammikuu 2013
- joulukuu 2012
- marraskuu 2012
- syyskuu 2012
- elokuu 2012
- heinäkuu 2012
- kesäkuu 2012
- toukokuu 2012
- huhtikuu 2012
- maaliskuu 2012
- helmikuu 2012
- tammikuu 2012
- joulukuu 2011
Aivan mahtavaa.:)
VR ei ymmärrä, että tämä vain pahentaa heidän tilannettaan. Epätoivoiselta touhulta alkaa näyttää…
No jokohan nyt omistajaohjaus uskaltaisi puuttua? Eipä taideta viitsiä (uskaltaa)
Erittäin hyvää työtä VRleaks! Jatkakaa samaan malliin.
Voi luoja,
Mihin on menossa meidän VR
Vallan turmelemat pyrkyrit (Vr:n pomot ja Ay pomot) on pilannut hyvän työpaikan.
Olen n. 40v:tta palvellut VR:ää ja pettymys on kova.
Turvallisuus osastolle terkkuja , vetäkää alahuuli päänne yli ja nielaiskaa.
Tässä sitä sitten ollaan kun ay pomot ja työnantaja lyöttäytyy yhteen ja oikein yksissätuumin
rakentavat ”kilpailukyky sopimuksen” . Säästetään 1 miljoona jo pelkästään siten ettei matkajasta makseta enää ollenkaan työntekijälle.
Sille miljoonalle olisi ollut käyttöä nykytilantessa kyllä muuhunkin kun johdon palkkioihin.
Eli nopeat syö hitaat ja köyhälistö maksaa.
Tämä konsulltien ja muiden helppoheikkien seuraava kenttä näkyy olevan valtionyhtiöt
sisään tullaan pyörremyrskyn lailla ja kerrotaan kuinka olette asioita päinV***a jo 100 vuotta.
Pikatili taskuun ja seuraavaksi sotkemaan jokin toinen valtion tai muu kansallinen firma.
Vittu että vituttaa!
Tämä uutinen sekä siinä julkaistu kuva sähköpostiviestistä todistaa, että VR:n johdon vainoharhaisuus ja itsensä umpikujaan ajaminen vaikeuttaa jo yrityksen toimintaa. Miten mitään yritystä voi johtaa, jos sähköpostiviestien välittäminen alaisille ja liitetiedostot ovat kielletty? Omistajaohjausministeri Hautalan pitäisi ryhtyä tekemään johtopäätöksiä.
Naulan kantaan.
Jos dokumenteissa ei ole mitään salailtavaa, ei niiden julkistamistakaan tarvitse pelätä (VRLeakshän ei julkaise liikesalaisuuksia ym.). VR:llä ei tunnuta näytä nyt ymmärtävän, mistä on kyse – eikä ymmärretä sitäkään, että tällaiset viestit vain pahentavat julkisuuskuvaa…
”…VR:n kaupallisen yksikön johto on kieltänyt esimiehiään lähettämästä sähköpostia rivityöntekijöille ” ilmoittaa VRLeaks. VRräläinen kirjoittaa VRLeaksin julkaisemassa säköpostissa, että ”Älkää enää laittako tätä meilinä henkilökunnallenne”. Ettekö todella näe, että nuo kaksi viestiä eivät ole yksi yhteen??
LOL. Mikä v*tun vitsi tämä sivu on olevinaaan?
Tämä sivusto voisi olla suunnattu myös juuri tuollaisille lol-ihq-höröblöö -tyypeille, jotka niiden mäkkärin euron juustojen jälkeen ja iltapäivä lehtien ääreltä, voisivat uhrata siitä omasta niin kalliista ajastaan edes sekunnin päivässä mm yhteiskunnan asioihin, sitä omaa järkeä ja asiakriittisyyttä käyttäen.
Kannattaa muuten muistaa, että näissä vuoto tapauksissa taktiikka selvittää kuka vuotaa tietoja on lähettää pienelle ryhmälle jotain yhdentekevää tietoa, mutta kuitenkin sellaista tietoa, joka sisältää täkyjä, jotta sitä vuodetaan, jokaiselle ryhmällä lähetettytieto on kuitenkin muokattu siten, että jälkikäteen voidaan tunnistaa minkä ryhmän kohdalla vuoto on tapahtunut. Eri osastoille lähetetään tarkoituksella tiedote, jossa jokaisessa on tarkoituksella kirjoitusvirhe eri kohdassa.
Se, että sähköpostit saapuvat samaan aikaan ei todista mitään, koska sähköpostit voidaan kirjoittaa etukäteen ja sähköpostipalvelin säätää ajastamaan lähettämään ne kaikille samaan aikaan.
Esimerkki:
Marin saamassa viestissä lukee vaikkapa:
tässä teille muistioita, joista voitte poimia… (isokirjain lauseen edessä pienellä)
Mikon saamassa viestissä viesti muuten sama, mutta ekalause:
Tässä teille muistioita, joista voitte poimia… (pilkku jätetty pois lauseesta)
Näin edetään kunnes kaikki vuotajat on tunnistettu.
Minä tunnen hieman näitä asioita, mutta sympatiani eivät ole näiden monopolifirmojen puolella. Olen myös ollut aikaisemmin turvallisuusalalla töissä, mutta lentänyt pihalle alalta pomoni laiminlyöntien aiheutettua oikeusjutun, jossa minusta tehtiin vuosien käräjöinnin jälkeen syntipukki. Olen myös opiskellut turvallisuusalaa ja samalla oikeusjutun tuloksena lensin pihalle opiskelupaikastani. En ole kuitenkaan ikinä ollut töissä VR:llä eikä minulla ole mitään yhteyksiä tuohon puljuun.
Jos mahdollista kannattaa hankkia sama tiedote kahdesta eri paikasta ja tutkia ne tarkkaan tunnistettavien virheiden varalta. Olettaen, että vuotaja ei halua paljastua.
Sama pätee lähetetyn sähköpostiviestin aikaleimaan, joka myös näkyy tuossa kuvassa. Tismalleen sama viesti, joka lähetetään vaikkapa vartinvälein tekee samat, kuin tuo lauseiden sisäinen eroavaisuus.
Pitäneeköhän oheinen dokumentti paikkaansa, VR:n käytössä oleva Office versio on vanhempi, eikä tue tuota .docx-tallennusmuotoa.
Järki käteen nyt ihmiset kaiken mollaamisen keskellä. Jos liiketaloudellisin perustein toimiva yritys ei halua kaikkea sisäistä informaatiota julkisuuteen, niin so what? Tokkopa Vr:llä pelätään tätä julkisuutta, mutta en myöskään ymmärrä tätä kiihkoa, että kaikki mahdollinen pitäisi toitottaa julki. Suurinta osaa suuresta yleisöstä ei kiinnosta joku esim. myyntiesimiesten nippelinappelitieto.
Ylipäätään en ole saanut oikein selvää kuvaa tämän sivun motiiveista, vaikka käytin tovin jos toisenkin sivustoon tutustuen. Onko kyse ylläpitäjän henkilökohtaisesta kaunasta? Vai mitä tällä sivulla on tarkoitus tehdä? Mitä mattimeikäläinen kostuu tästä? Miksi tätä energiaa ei käytetä vaikkapa linja-autoliikenteen ongelmien penkomiseen? (niin, se ei ole yhtä jännää, vaikka bussit ovatkin säännöllisesti myöhässä)
niin ja se vielä, en ole Vr:n trolli, työskentelen rahoitusalalla, mutta rautatiet ovat aina olleet sydäntä lähellä. Siksi luen tätäkin sivustoa ja haluan muistuttaa tolkusta kaiken kiihkoamisen keskellä. Myöskään kaikki ”vuodot” eivät välttämättä ole sitä miltä näyttää.
Jasu, jos et ole havainnut niin VR toimii monopoliasemassa. Se siitä liiketaloudellisin perustein toimimisesta. VR:n monopolia jatkettiin kyseenalaisin perustein juuri pari vuotta sitten 10 vuodella, vaikka Suomi on jäämässä EU:ssa rautatieliikenteen ulkomuseoksi kun lähes kaikissa muissa maissa rataverkolle pääsy on jo avattu EU:n tahdon mukaisesti. Suomi vaan uhmaa direktiivejä säätämällä ylipitkiä ”siirtymäaikoja”. Monopoli tarkoittaa jo taloustieteellisesti tarkasteltuna ylisuuria voittoja ja joku siitä kärsii. Se joku on yleensä asiakkaat. Toinen mikä tiedetään monopoleista on, että ne ovat aina tehottomia. Kansantaloudellisesti aidossa kilpailutilanteessa toimiva VR olisi yhteiskunnan kannalta kannattavampi, koska se toimisi tehokkaammin ja joutuisi hinnoittelemaan tarjontansa markkinoilla. Ja ennen kuin huudat ettei yksiraiteisille rahoille mahdu useita junia samaan aikaan niin tiedoksi, että kilpailu raideliikenteessä ei välttämättä tarkoita kaikin osin kilpailua loppuasiakkaista vaan se voi tarkoittaa myös kilpailua liikenteen tuottamissopimuksista järjestävän viranomaisen tarjouspyynnön mukaan. Näin erityisesti kannattamattomassa liikenteessä.
Olet kyllä osittain oikeassa siinä, että linja-autoliikenteessä on myös ongelmia. Tosin ne ongelmat eivät liity (kuten VR:nkään tapauksessa) ensisijaisesti siihen, että kulkuväline on myöhässä vaan alan rakenteisiin, toimintamalleihin ja kilpailun toimivuuteen / toimimattomuuteen. Jos jollakulla asianharrastajalla on ylimääräistä aikaa, voisi olla mielenkiintoista laittaa pystyy LAL-Leaks -sivusto, jolla pengottaisiin Linja-autoliiton ja Matkahuollon sekä ennen kaikkea niiden johtavien jäsenyritysten markkina-asemaa ja toimia sen säilyttämiseksi, erityisesti tilanteissa joissa uuden joukkoliikennelain ja EU:n palvelusopimusasetuksen käyttöönottoon liittyvät siirtymäajan liikennöintisopimukset päättyvät. Viime vuonnahan muistaakseni kilpailuviranomaiset ratsasivat pari Matkahuollon toimipistettä osana kartellitutkintaa. Tuloksista ei ole vielä kuulunut mitään, joten jäämme odottamaan mielenkiinnolla mitä löytyi.
Perimmäinen motivaatio tällaisten asioiden penkomisella ei ole tirkistelynhalu vaan halu kitkeä pois yhteiskunnallisia epäkohtia, jotka huonontavat palvelua ja nostavat hintoja tarpeettomasti siitä tasosta mitä ne voisivat olla normaalimmissa oloissa.
Olen samaa mieltä. Tässä yhteiskunnassa on nimeomaan paljon näitä julkisen puolen epäkohtia, jotka tulisi saattaa ehdottomasti päivänvaloon, ja kyseessä ei todellakaan ole mitään tirkistelyä. Suomalaisilla on oikeus ja jopa velvollisuus puuttua asioihin ja VR:n tapauksessa, kyseisen laitoksen omistaa Suomen valtio, niin ihan oikealla tiellä ollaan.
Näkeehän tämän nyt jo, mitä VRLeaks:in muutaman kuukauden olemassaolo ja jokunen julkaistu dokumentti aiheuttaa VR:llä. Ehdottomasti tärkeintä on saada se lähes korruptiotason hyvä-veli järjestelmä ja se lähes älytön rahastaminen pois, ja tähän siihen ei pysty (tai ei halua) omistajataho, niin voidaan hyvin omasta puolestani kokeilla, miten se onnistuu tavallisilta kansalaisilta.
Juuri näin. Ja mitä kertookaan poliittisesta järjestelmästämme, että se ”omistajataho” olemme itse asiassa me kansalaiset, ja ”omistajatahon” siis pitäisi edustaa meitä, mutta se ei käytännössä edusta meitä mitenkään.
Oikein, Uuno. Omistajaohjausministeri Hautala on täysin VR:n (ja muiden ”ohjaamiensa” yhtiöiden) vietävänä eikä paljon enemmän voi kehua edeltäjää, ministeri Häkämiestä, tai ketään muutakaan. Liikenneministeri Kyllönen (samoin kuin edeltäjänsä) lukee ilmeisesti eduskuntakysymystenkin vastaukset suoraan VR:n briifeistä, kyseenalaistamatta yhtään mitään. Kun nämä pari avainministeriä ovat VR:n talutusnuorassa, ei kukaan muu voi oikeastaan tehdä yhtään mitään. Ja vaivakos se on nuo pitää kurissa ja VR:n nuhteessa.
Ironista on että ennen ministerikauttaan kansanedustaja Kyllönen kysyi eduskunnassa varsin teräviä kysymyksiä junaliikenteestä. Kainuun yöjunista, tarkkaan ottaen. Mutta siitä päivästä kun hänestä tuli ministeri, ääni kellossa muuttui täysin. Eihän tuosta enää tiedä onko se ihminen vai marionetti. Kyllösessä itsessään tuskin on muuta vikaa kuin että VR:llä on ministeristä (kuka se sitten kulloinkin on) sellainen kuristusote, että potentiaalisesti lahjakaskaan ministeri ei voi tehdä yhtään mitään VR:lle. Demokraattista valvontaako?
Siteeraan toimitusjohtaja Aroa perjantaipalstallaan 11.11.2011 (koko kirje on luettavissa täällä VRLeaksissa, kun vähän hakee) :
”Hyvin on edennyt myös hallituksen liikennepoliittisen selonteon valmistelu. Työ on uudella ministerillä hallussa. Vaikuttaa siltä, että tällä kerralla saadaan aikaan selonteko, jolla on käytännön arvoa. Nyt on rohkeutta tuoda esiin tärkeimmät asiat ja jättää turhuudet pois. Perinteisesti selonteot ovat olleet aluepoliittisesti värittyneitä ja muistuttaneet enemmänkin pikkulasten lahjalistoja joulupukille.”
Tästä voidaankin jo arvella, kuka meillä ”johtaa” rautateitä koskevaa liikennepolitiikkaa.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
http://www.facebook.com/groups/108232592543581/
Kun ministeri Kyllönen astui virkaansa täyttyi hänen kalenterinsa heti. Ovella jonottivat tapaamiseen VR, LAL, Taksiliitto, Finnair jne. Matkustajien – asiakkaiden – edustajille aikaa tuskin olisi pyynnöstäkään järjestynyt. Täytyyhän Hyvät Veljet ensin tavata jotta ei tulisi koskettua heidän etuihinsa.
Lähetin oheisen tekstiviestin ministeri Kyllösen kännykkänumeroon kolmesti 5.7. – 25.7.2011 välisenä aikana hiukan sanamuotoja muuttamalla:
”Hei! Olisiko joskus aikaa keskustella henkilöjuna-asioista, mm sisämaan yöjunat? Meille sopisi mainiosti sekin, että tapaaminen olisi kainuussa joskus kesän aikana. – – – Ymmärrän toki, että asiassa on oltava yhteydessä lvm:n sihteeriin, mutta mahdollinen positiivinen ennakkoviesti hänen suuntaansa helpottaa meidänkin yhteydenottoa virkakoneiston suuntaan. Terveisin kalevi kämäräinen http://www.rautatiematkustajat.fi”
Yhä odottelen vastausta.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
http://www.facebook.com/groups/108232592543581/
Jos rautatiet ovat sydäntä lähellä, ei sen tarvitse tarkoittaa, että VR:n pitäisi olla kenenkään sydäntä lähellä, Se on vain yksi asemaansa hyväksikäyttävä toimija, joka ansaitsee kriittisen tarkastelun.
VR:llä on riittämiin puolustajia mediassakin. http://hvkerho.blogspot.com/2012/02/vrn-lahjoma-toimittaja-puolustaa-vraa.html
Varmuuden vuoksi voisi olla hyvä muuttaa tuota VRleaks logoa toisenlaiseksi, ettei ainakaan logon takia tarvitse käräjöidä.
”Kalevi Kämäräinen 29.2.2012 19:02
Lähetin oheisen tekstiviestin ministeri Kyllösen kännykkänumeroon kolmesti 5.7. – 25.7.2011…”
Jospa lähestyisit ministeriä virallisemmin ja pyytäisit tapaamisaikaa kirjeitse esim. Valtioneuvoston tai ministerin sihteerin kautta. Ministerit kyllä tapaavat kansalaisia kunhan asiaan on hiukan paneuduttu kansalaisenkin taholta. Tekstiviesti ei ole se tapa miten ministeriltä pyydetään tapaamisaikaa.
Niin tarkaksi ei sääntely ole vielä mennyt, että jossakin tyhjentävästi lueteltaisiin oikeat tavat lähestyä ministereitä. Lisäksi ministeri nähdäkseni ainakin kesällä hyväksyi lähestymisen kännykkään jätetyllä viestillä (niin Kyllösen oman viestin ymmärsin; soittoon hän ei suostunut vastaamaan).
Omasta viestistäni myös ilmenee, miksi olen pyrkinyt saamaan yhteyden suoraan ministeriin ilman välikäsiä. Oheisesta blogista niitä syitä myös on (kts. erityisesti ”Johtopäätöksiä tässä vaiheessa”).
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/96390-er%C3%A4%C3%A4n-asiakirjatilauksen-anatomia
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
http://www.facebook.com/groups/108232592543581/