VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Radankorjauskartellit valtionyhtiöissä

VRLeaks on selvittänyt LVM:n ainoiden radanrakennus- ja ylläpitopalveluntarjoajien nimet ja ne ovat:
– Destia Oy
– Destia Rail Oy (ent. Veli Hyyryläinen Oy, jonka Destia osti 2006)
– VR Track Oy (ja myös Vuorenpeikot Oy, joka on fuusioitu VR Trackiin 1.1.2010 alkaen)

Kaikki yllä mainitut yhtiöt ovat Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosaston omistuksessa ja ne kilpailevat urakoista keskenään.

Liikennevirasto kilpailuttaa vuosittaisilla sopimuksilla suomalaiseen radanpitoon kykenevät yhtiöt EU-direktiivien vuoksi. Tällä hetkellä tilanne on se, että saman omistajan kolme erillistä osakeyhtiötä kilpailevat keskenään samoista urakoista, joista joka tapauksessa joku kolmesta voittaa urakan. Yllä mainittujen yritysten markkinaosuus Suomen raideliikenteen ylläpidosta on desimaalin tarkkuudella 100%.

Länsi-eurooppalaisilla rataverkon ylläpitäjillä ei ole käytännössä pääsyä Suomen rataverkolle suomalaisen rataverkon erisuuren raideleveyden vuoksi (1435 mm [normaalileveys] vs. Suomen raideleveys 1524 mm [leveäraide]), tai ainakin se on erittäin hankalaa.

VRLeaks kertoo tässä kontekstissa myös sen, että VR Track Oy:tä valmistellaan parhaillaan myyntikuntoiseksi yhtiöksi. Dokumentit VR Track Oy:n toiminnan tehostamisesta löytyvät VRLeaksista alla olevista linkeistä:
https://vrleaks.files.wordpress.com/2012/01/aron-kommentit-04012012.pdf

ja

https://vrleaks.files.wordpress.com/2012/01/vr-trackin-tyc3b6ehtosopimus.pdf

VR-Yhtymä Oy aloitti toimintansa 1.7.1995, jonka jälkeen erilaisia yritysjärjestelyitä on tehty ja lopullisen muotonsa VR-Yhtymä Oy on saanut 1.1.2010 alkaen; VR-Yhtymä Oy:öön on sulautettu koko joukko tytäryhtiöitä (VR Osakeyhtiö, Pohjolan Liikenne, jne), mutta VR Track Oy muuttui paitsi nimenä (aiemm. Oy VR-Rata Ab), myös yhtiönä aiemmasta. Yhtiö laajeni kansainvälisille markkinoille, sen nimi on kaikista muista VR-yhtiöistä poiketen englanninkielinen ja sille on emoyhtiöstä käsin annettu hyvin suorat säännöt toiminnan tehostamisesta – toisin kuin emoyhtiö VR-Yhtymä Oy:lle.

Destia Oy:n, Destia Rail Oy:n ja VR Track Oy:n osalta tulemme julkaisemaan dokumentteja jatkossa laajemmin.

8 responses to “Radankorjauskartellit valtionyhtiöissä

  1. J 22.2.2012 22:31

    Aivothan tässä nyrjähtävät. Kun sama omistaja omistaa kaikki kolme tarjoajaa, kuinka verisesti ne kilpailevat tarjouskilpailuissa? Jos ”kilpailun” seurauksena hinta putoaa rajusti, niin silloin omistaja-valtio häviää, mutta asiakas-valtio voittaa. Jos taas firmat muodostavat laittoman kartellin niin silloin taas omistaja-valtio voittaa (ellei johto kuppaa kaikkea omaan taskuun bonuksina?) ja asiakas-valtio häviää. Omistaja-valtiota edustaa valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikkö ja asiakas-valtiota liikenne- ja viestintäministeriö.

  2. nimet on 23.2.2012 01:09

    Ei pidä paikkaansa tämä(kään) juttu kaikilta osin. Eltel tietääkseni ”korjaa” sähköratoja Länsi-Suomessa.
    Miten perustelet, ettei Länsi-Eurooppalaisilla toimijoilla olisi pääsyä Suomeen erilaisen raideleveyden vuoksi? Toimiihan VR Track Ruotsissa, jossa eri raideleveys.

    Muutenkin tämä sivusto on osittaista totuutta täynnä.

    • Minä vain 29.2.2012 11:45

      Niin onhan tämä totta, kun puhutaan sähköratojen rakentamisesta, kunnossapidosta ja korjaamisesta. Eltel tekee tätä samalla tavalla kuin Vr Track. Rakentamisessa on mukana myös kolmaskin yritys(nimeä en muista), muttei niin suurella kapasiteetilla kuin Eltel ja Vr Track.
      Samalla puhutaan totta siitäkin että Destia Oy, Destia Rail Oy ja Vr Track kilpailevat ratojen rakentamisesta. Kunnossapidosta pääsääntöisesti kilpailevat Destia Rail Oy ja Vr Track.

      Sähköratojen kunnossapito on samalla tavalla kilpailutettu ratojenkunnossapito.

      Tämmöistä faktaa on mulla kerrottavana asiasta

  3. Matti Hunttala 23.2.2012 13:31

    Mietitäänpä pidemmälle, niin ei enää nyrjähtele.

    Järjestely on tehty aivan ilmeisesti julkishankintalain kiertämiseksi. Olemme samassa tilanteessa, kuin ennen radanpidon yksityistämistä. Valtio-omisteiset firmat hoitavat radanpidon kuten VR:n radanrakennusosasto (Rro) aikanaan.

    Joskin kilpailu näyttää päällepäin toimivan, kuten Savonradan tapauksessa, yksi ero tässä on Kekkoslovakialaiseen aikaan. Radanpitourakoita tekevien firmojen pomoilla on palkanlisänä kannustinpalkkiot, jotka eivät virastoaikana olleet mahdollisia.

    Valtion rahaa päätyy toisin sanoen kartellipomojen omiin liiveihin.

  4. Uuno 23.2.2012 15:29

    Toisin sanoen toiminta olisi järkevämpää joko a) ilman kilpailua yhdessä yhtiössä saman katon alla tai b) toimivassa kilpailutilanteessa, jossa kalleimmat välineet olisivat ehkä kaikille tarjoajille käytettävissä erillisessä kalustoyhtiössä.

    Radanpidossa ollaan samanlaisessa välitilassa kuin VR Osakeyhtiön henkilöliikennemonopolissa: saadaan vain vaihtoehtojen huonoja puolia.

  5. Halibati 23.2.2012 16:45

    Kenen kannalta huonoja puolia – ainakin joku/jotkut saavat kivasti täytettä omaan lombuukiinsa. Firman lombuukilla ei niin ole väliä.

  6. Katonyymi 23.2.2012 18:50

    VR Cargo oli myös englanninkielinen ennen kuin siitä tuli VR Transpoint. Eikä Transpoint yhtään sen enempää suomea ole, puhtaan englanninkielinen nimi se on. Samoin VR Transpoint on laajentunut naapurimaiden markkinoille.

  7. zzz 19.3.2012 14:59

    Ratamaailmassa toimii paljon yksityisiä yrityksiä maanrakennus puolella mm. Lemminkäinen, Yit, Peab… ja pienempiä yrityksiä alihankinnassa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: