VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR:n uusi hintakampanja: ”Hinnat pakkasella”

Leak-sivustojen ajatus on vuotaa yhtiöiden ja instituutioiden sisäisiä asioita. Hyvin usein vuodettujen tietojen sisältö on kiusallista yhtiölle tai instituutiolle, joista data on tullut ulos. VRLeaks julkaisee nyt VR-Yhtymää koskevan positiivisen tiedon koskien VR:n uutta hinnoittelumallia tietyillä matkustusväleillä, joka julkistetaan tulevan viikon tiistaina. VRLeaksin saamien tietojen mukaan VR:n lipunmyyntihenkilöstöllä ei ole vielä tästä asiasta mitään tietoa.

VR-Yhtymä Oy joutuu vastaamaan halpalentoyhtiöiden paineeseen: VR on suunnitellut ”Hinnat pakkasella”-kampanjan, jossa lippuja myydään alennetuin hinnoin rajoitetuille junavuoroille 14.2.2012 alkaen. Matkustusaika kestää kampanjan alusta huhtikuun alkuun.

VR-Yhtymä Oy:n henkilöliikenneosasto laski, että halpalentoyhtiö Norwegian aiheutti sille Oulun reitillään 2.500.000 euron tulonmenetykset aikavälillä 1.3.-30.11.2011, kuten VRLeaks on tässä jutussa aiemmin kertonut. Näin ollen VR:n oli vastattava muuttuneeseen kilpailutilanteeseen laskemalla lippuhintoja.

HINNAT PAKKASELLA (alk. 14.2.2012)

Helsinki-Oulu 29,00 € (norm. 75,90 €, alennus 61%)
Helsinki-Kuopio 25,00 € (norm. 61,49 €, alennus 59%)
Helsinki-Turku 15,00 € (norm. 30,76 €, alennus 51%)
Salo-Turku 5,00 € (norm. 10,81 €, alennus 54%)
Mikkeli-Kuopio 9,00 € (norm. 24,10 €, alennus 63%)
Tampere-Seinäjoki 9,00 € (norm. 27,10 €, alennus 67%)
Tampere-Pori 9,00 € (norm. 17,96 €, alennus 50%)
Helsinki-Seinäjoki 19,00 € (norm. 50,69 €, alennus 63%)

Lisäksi Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlan kunniaksi VR-Yhtymä Oy tarjoaa Helsinki-Hämeenlinna-välille matkalipun hintaan 150 senttiä (1,50 euroa). VRLeaksilla ei ole vielä tietoa siitä, milloin tämä kampanja alkaa.

Sähköisen median kampanja aiheeseen liittyen alkaa 13.2.2012.

VRLeaksin Googlaamien hakutulosten perusteella ”Hinnat pakkasella” ei ole mitenkään uusi markkinointitermi. Tämän vuoksi VRLeaks ehdottaa VR-Yhtymä Oy:lle kampanjan nimen muuttamista muotoon ”Hinnat raiteiltaan”.

21 responses to “VR:n uusi hintakampanja: ”Hinnat pakkasella”

  1. Saku 11.2.2012 13:49

    Koskeeko hintauudistus ainoastaan esim. Helsinki-Oulu-matkoja, vai myös esim Seinäjoki-Oulu-matkoja?

  2. Monopolimies 11.2.2012 17:38

    Hinnan laskut ovat aina positiivinen asia. Mutta tämänkin VR onnistuu tekemään täysin syrjivästi. VR:n tarjoukset koskevat useimmiten ja valtaosin vain Helsingistä lähteäviä tai Helsinkiin matkaavia. Eikö koko kansan VR:n pitäisi järjestää alehinnat ja kampanjat niin, että ne koskevat tasa-arvoisesti kaikkia?

    Toinen virhe on se, että tarjoushintojen alennusprosentti pitäisi olla aina sama kaikkien asemien käyttäjille. Mutta ei ole. Nytkin on yöjunatarjous Helsingistä, Turusta ja Tampereelta Rovaniemelle, mutta alehinta on kaikille sama. Toisin sanoen alennus on oleellisesti vähäisempi lyhyemmän välin matkustajille.

    Kellään ei ole varmasti sitä vastaan mitään, että VR koittaa saada hintansa markkinatasolle, mutta eikö valtion omistaman monopoliyhtiön tarjoukset pidä koskea kaikkia ja eikö prosentuaalinen alennus pidä olla saman suuruinen kaikkien asemien käyttäjille?!

  3. BRL 11.2.2012 20:27

    Minulla tarttui silmään tuo ”Hinnat pakkasella” -kampanjan nimi: ei ehkä ihan loppuun asti mietitty, kun pakkanen ja junat tuo mieleen VR:lle hieman epäedullisia mielikuvia… Tämä näin vain kevennykseksi.:)

    • Ville S 12.2.2012 10:29

      Hienosti keksitty kampanja. Asiakas saa halvalla lipun junaan, joka on pakkasen takia peruttu tai hyytyy matkalle:) Nerokasta tämä VR:n markkinointi.

    • J 13.2.2012 18:37

      VR:n markkinointiosasto on amatööripellejä täynnä. Niillä ei ole mitään hajua brändäämisestä. Miksi ottaa uudeksi väriksi ruma vihreä, joka pelkästään muistuttaa vanhoista virastoajoista? Se ei toimi millään tasolla. Joo tiedän, ne sanovat että se symboloi ympäristöystävällisyyttä, mutta ei tuolla tavalla asiakkaita houkutella. Pitää vedota johonkin mikä houkuttaa, esim. mukavuuteen, nopeuteen jne. Ympäristöystävällisyys on nk. hygieniatekijä ja yleinen plussa, ei ensisijainen houkutin. Kaikkein ympäristöystävällisintähän olisi kun ei matkustaisi ollenkaan…

      • BRL 14.2.2012 09:44

        Valitettava tosiasia on, että VR:ltä lähtee paljon päteviä työntekijöitä sen takia, ettei heille anneta mahdollisuuksia tehdä työtä kunnolla. Ok, monilla työpaikoilla on kiire, mutta on selkeä ero siinä, annetaanko edes kohtuullista mahdollisuutta tehdä työtään kunnolla (suunnitteluongelma – pahimpana esimerkkinä tietysti lipunmyyntijärjestelmän uusiminen, mutta näkyy muissakin asioissa). Ja jos joku uskaltaa ehdottaa muutoksia työtapoihin, tälle sanotaan, että jos ei kiinnosta, niin talosta sopii toki lähteä… Ihan tosi. No se tarkoittaa tietysti sitä, että monet hyvät tyypit lähtevät heti kun vain saavat uuden työpaikan.

      • Päivi Lahtinen 14.2.2012 13:34

        Oletkos sinä alan ammattilainen? Perustelusi vaikuttavat kovin heppoisilta ja ovat mustatuntuu-tasoa. Kuinkan monta näistä haukkumistasi ”arratööreistä”tunnet henkilökohtaisesti ja millä perusteella pystyt heidän osaamistaan ja ammattitaitoaan arvioida? Onhan niinkin, että jos homma muuten mättää, markkinointi ei voi omilla toimillaan asiaa muuksi muuttaa, vai mitä? Tällainen lähestymistapa ei ainakaan asiaa auta eteenpäin.

      • J 14.2.2012 20:51

        Sanotaanko niin että olen opiskellut markkinointia korkeakoulussa ja työskentelen B2B-liiketoiminnan parissa. En siis suoraan brändimarkkinoinnissa, mutta olen toki perehtynyt siihenkin jonkin verran. Erityisesti pidän koko ajan silmät auki kun liikun Suomessa ja maailmalla ja teen tästä aiheesta havaintoja. Siinä oppii jossain määrin näkemään mikä toimii ja mikä ei.

        VR:n uusi ilme nyt vain ei toimi. Mielikuvat vihreästä viittaavat suoraan VR:n virastoaikaan. VR:n ulkopuolisena tahona minun mielikuvillani lienee jotain edustavuutta, kun talon sisällä olevat ovat liian lähellä voidakseen arvioida imagoa ulkopuolisen näkökulmasta.

        En tunne VR:n markkinointiväkeä vaan arvioin puhtaasti työn jälkeä. Voi tietysti olla että pätevimmät tekijät eivät viihdy talossa, syystä tai toisesta.

      • SKJ 17.2.2012 17:52

        Tähän kyseiseen kommenttiin yritin ottaa jo aiemmin kantaa,mutta vrleaks sensuuri ei jostain syystä julkaissut kommenttia. Voi hyvinkin pitää paikkansa, että markkinointiosaston amatööripellet (lainatakseni J:n kommenttia) eivät hallitse ”brändäämistä” ja uuden imagon luomista. Palvelu onkin ostettu siihen erikoistuneelta maailmanluokan yritykseltä (Desing Bridge). Sama yritys toimii läheisessä yhteistyössä myös panimoteollisuuden kanssa. Nyt vaan foliohattu päähän ja pohtimaan mikä yhdistää panimoteollisuutta ja VR konsernia…

      • vrleaks 17.2.2012 19:50

        Kyse ei ole VRLeaksin sensuurista, vaan siitä että keskusteluiden tulisi pysyä ainakin suhtkoht asiallisina. Koska VRLeaks ei hoksannut nimimerkin J aiempaa kommenttia, emme jätä tätä jälkimmäistäkään julkaisematta. Tarkoitus on tietenkin kohdella kaikkia kommentoijia tasapuolisesti..

      • SKJ 17.2.2012 20:57

        Ottamatta kantaa J:n mieltymyksiin värien suhteen ja ”brändäämisen” tuottamaan tulokseen (joka ei luonnollisesti ole vielä tiedossa) pohtisin ensisijaisesti syytä ”brändäämiselle”. Yleensä pienellä pintaremontilla on jokin suurempi tarkoitus esimerkiksi markkina-arvon nostaminen, yleisen kiinnostuksen lisääminen yms. Paremmin se fixattu bemari sieltä häkkitarhasta ostajan itselleen löytää…

      • J 22.2.2012 15:35

        Pahoittelen loukkaavaa ilmaisuani ”amatööripelle” ja lupaan siistiä jatkossa ilmaisuja. Sen sijaan siitä pidän kiinni, että mielestäni lopputulos on amatöörimäinen, olkoon takana sitten talon oma väki tai kansainvälinen toimisto. Ei tosin olisi ensimmäinen kerta, kun Suomeen tulee ulkomainen firma tekemään sekundaa kovalla rahalla. Kuinka onnistunut oli mm. aikoinaan Meritan logo, josta ei syntynyt mitään mielikuvia mutta joka jätti jälkeensä lentävän lauseen ”pää puuta, sydän kiveä”? Puhumattakaan miten hankala se oli tuottaa oikein eri materiaaleille eri välineillä.

        Jo minun lapsuudessani VR:n logo oli vihreä. Aikataulut oli painettu vihreällä, matkalippulomakkeet samoin jne. Itse asiassa se oli sama vihreä, jota käytettiin postin, verottajan ja puolustusvoimien yms. lomakkeissa ja ylipäänsä kaikkien mahdollisten virastojen painotuotteissa. Juuri tuo vihreä tulee VR:n logosta ensimmäisenä mieleen. Ympäristöystävälliset mielleyhtymät tuntuvat erittäin kaukaa haetuilta, vaikka toki junamatkustus itsessään on ekologista eli vihreää.

        Toinen ongelma liittyy siihen, että ekologisuus ei ole itsessään riittävä houkutin matkustaa junalla. Ei kukaan lähde matkalle vain ollakseen ekologinen, koska vielä ekologisempaa olisi jäädä kotiin. VR:n valittu lähestymistapa on korostaa ekologisuutta ja karsia palveluja, mukavuutta yms. ja nostaa hintoja. En ymmärrä miten tämä houkuttaisi lisää matkustajia. Jopa aikaisempi punainen väri oli yllättävän onnistunut, kun se yhdistyi mielessä korkeaan laatutasoon. Ekologisesti suuntautuneet ihmiset valitsevat junan joka tapauksessa, joten on järkeä kalastella matkustajia laadulla, koska niin tavoitetaan suurempi kohderyhmä. Pitäisi tarjota korkealuokkainen matkustuskokemus, jossa kenties olisi ripaus ylellisyyttäkin, samalla kun siinä sivussa säästyy ympäristökin.

        Ihmettelen sitä, että VR on ollut niin jähmeä oikeasti muuttamaan mitään. Vanhat siniset vaunut säilyivät sinisinä loppuun saakka ja sitten niitä ruvettiin romuttamaan vaikka olisivat olleet saneerauskelpoisia. Ne olisi voinut maalata uuteen värikuosiin, saneerata sisältä ja uusia ovitekniikka niin niille olisi saanut korkealuokkaista käyttöikää vuosikymmeniä lisää ja asiakkaan mielikuva olisi ollut positiivisempi periaatteessa pelkän markkinoinnin keinoin. Tästä syystä väitän, että VR:n markkinointi on amatöörimäistä: ei ole vuosikymmeniin hyödynnetty mitään perusmahdollisuuksiakaan luoda parempaa palvelumielikuvaa.

        (Koska nyt sivusin tässäkin sinisten vaunujen modernisointia / romutuksia, kerrottakoon että havaintojeni mukaan VR saneerasi joskus 90-luvun loppupuolella pari sinistä vaunua lähes IC-tasoisiksi: ovet vaihdettiin liukuoviin, taisi tulla alipaine-WC, IC-penkit jne. Ainoa mikä puuttui oli ilmastointi, mutta muuten matkustuskokemus oli sama kuin ensimmäisen sukupolven IC-vaunuissa. Ulkoväri oli sininen. Näitä ajettiin Helsinki-Oulu -välillä tietyissä pikajunissa, joilla satuin itse usein kulkemaan. Mutta vähin äänin nämä katosivat eikä niistä kuultu koskaan mitään. Veikkaan että romuiksi menivät, jottei mikään olisi jäänyt todistamaan, että sinisten vaunujen modernisointi on mahdollista ja jopa järkevää.)

  4. Pekka 13.2.2012 13:56

    Mutta eipä ole esimerkiksi yleistä reittiä Helsinki – Lahti tai Helsinki – Tampere.
    On tainnut olla vähän muutakin tuon hinnan alennuksen tavoitteena kuin vain hinta?

  5. Strobo 13.2.2012 20:07

    Minusta kampanjan nimeksi sopisi pikemminkin ”Hinnat raiteillaan”.

  6. Esa Taskinen 13.2.2012 22:38

    Miksi tämmöisiä positiivisiakin asioita pitää vuotaa?

  7. Matti Z 14.2.2012 23:16

    Mitä järkeä tällaisen asian vuotimessa on? Tiedot tulevat ennemmin tai myöhemmin kumminkin julki. On ainakin tullut selväksi sivuston linja.

    • TäysiQ 20.2.2012 15:27

      Mitä vikaa vuotimessa on? Eikö valtion 100%.sti omistaman yhtiön pidäkin toimia läpinäkyvästi. Mitä hyötyä siitä on jos suhmuroinnit tulevat julkisuuteen 10-20 vuoden kuluttua. Ei mitään. Sisäpiiristä tulee nykyään niin paljon omituisia kommentteja talon toimintatavoista että pois alta.

  8. Iceman 15.2.2012 13:39

    Eikös markkinointiosasto tässä itseasiassa toimi hyvin? Tiedon hallittu ”vuoto” ennen lanseerausta, mikä herättää netin kautta sopivaa väreilyä ennen lopullista julkaisua. Taitaa olla VR:n mainosmiehet tämän vuodon takana?

    • J 15.2.2012 14:42

      Siinä tapauksessa ne ovat pohjoisen-seminaarinsa ansiosta saaneet kullan arvosta julkisuutta myös tappavan tylsälle ja arkiselle aiheelle eli Helsingin lähiliikenteelle. Hieno markkinointitemppu. 😉

  9. Iceman 15.2.2012 20:31

    Tarkoitan että vr on huomannut että vrleaks voi palvella myös heidän tarkoitusperiään. ”Pidä ystävät lähellä ja viholliset vielä lähempänä” (Kummisetä elokuva).

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: