VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR-Yhtymä Oy liikennöi rataverkolla välittämättä Trafin säädöksistä

Tämä artikkeli on lähinnä tekninen ja pitää sisällään hyvin paljon sellaista materiaalia, joka ei kiinnosta rivi-ihmisiä. Julkaisemme tämän joka tapauksessa.

VRLeaksiin saapuneiden dokumenttien varjolla on todettava, ettei VR-Yhtymä Oy ole liikennöinyt museojuniaan vallitsevien museojunaliikennesäädösten puitteissa. Oheiset dokumentit on saatu liikenteen turvallisuusvirasto Trafista ja ne ovat täysin julkisia.

Erikoisinta asiassa on se, että VR-Yhtymä Oy kirjoittaa vastineessaan Trafille: ”…höyryveturin käyttö kaupallisessa liikenteessä ei liity kaupalliseen toimintaan…”.

Rinnastamme tämän tapauksen jälleen kerran maantiepuolelle: (maan)tieliikennelaki määrittelee tietyt vähimmäisasiat, joita liikennöitsijän tai yksityisautoilijan on noudatettava. Rautatiepuolella sen sijaan tilanne on toinen: VR-Yhtymä Oy voi perusteluihinsa vedoten jatkossakin liikennöidä kaupallisia JKV (Junakulunvalvonta)-varustamattomia juniaan riippumatta siitä, mitä viranomainen on säädöksissään määritellyt. Lisäksi tulee muistaa se, että muut liikennöitsijät eivät voi enää hankkia ”VR-tyyppisiä” JKV-laitteita mistään, sillä laitteet ovat vanhentuneita ja ainoa niiden varastoija on VR-Yhtymä Oy. Näin ollen monopolin purkaminen ei ole mahdollista, sillä Suomen rataverkolla ei saa liikennöidä sellainen operaattori, jolla ei ole vetokalustossaan ”VR-tyyppisiä” JKV-laitteistoja vetureissaan, pl. museojunaliikennöitsijät, jotka eivät tarvitse JKV-veturilaitteita, mutta jotka eivät toisaalta saa harjoittaa kaupallista junaliikennettä.

Minkäänlaisesta väärinymmärryksestä tai -käsityksestä ei myöskään voi olla kyse, sillä VR-Yhtymä Oy on ollut mukana määrittelemässä rautatielakia yhdessä Trafin kanssa.

Asiaan liittyvät dokumentit löytyvät täältä:
Hr1-selvitys 17092010
Trafi 04102010
Trafi tasapuolisuuskäytännöt

3 responses to “VR-Yhtymä Oy liikennöi rataverkolla välittämättä Trafin säädöksistä

  1. J 25.1.2012 00:52

    VR mukana kirjoittamassa rautatielakia on vähän sama kuin jos rattijuopot päästettäisiin kirjoittamaan tieliikennelakia. Pukki kaalimaan vartijana. Ällistyttävää ettei tähän aspektiin ole kiinnitetty julkisuudessa mitään huomiota. Sääntelyn kohteella ei pitäisi olla mitään asiaa sääntelyn määrittelyyn.

  2. Peksi 26.1.2012 10:41

    Voihan liikennöitsijä vedota vaikkapa siihen, että JKV-tarra riittää laitteen osoittamiseen, sillä ei Trafilla ole käsitystä mitä ”JKV” tarkoittaa. Se on vain kuullut Liikennevirastolta (muinoin Ratahallintokeskus) ja VR:ltä (VR-Track ja VR Engineering, myöh. VR Teknologia) asiaan liittyviä juttuja. Tässäpä esimerkkejä:

    Määräys liikennöinnistä ilman JKV-veturilaitetta (RVI/301/412/2008)
    http://www.finlex.fi/data/normit/33917-Maarays.pdf
    Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä (RVI/479/412/2008) http://www.finlex.fi/data/normit/32337-RVI_479_412_2008.pdf

    Onneksi liikennöitsijä(t) on ottanut asian vakavasti.

  3. NP 27.1.2012 18:36

    Voimassa oleva määräys, sinun linkkittämä on vanha määräys.

    Liikennöinti ja ratatyö rautatiejärjestelmässä RVI/1092/412/2009
    http://www.finlex.fi/data/normit/35183-RVI_1092_412_209.pdf

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: