VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

Tulossa seuraavaksi: VR:n ostama henkilöliikenteen monopolisopimus vuosiksi 2009-2019

Tällainen tulla tupsahtaa julki seuraavaksi, mutta malttakaa vielä hetki.

Tilannetietoa aiheesta:

Alla tänään vaihdettu sähköpostiliikenne valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikön kanssa:

Tervehdys,

En valitettavasti löytänyt näillä tiedoilla pyytämääsi sopimusta VR:n ja LVM:n välillä.

Puhelin 09 160 28612
Faksi 09 160 28553
Sähköposti etunimi.sukunimi@lvm.fi

Yst.terv.
Liikenne- ja viestintäministeriö / kirjaamo

________________________________________
Lähettäjä:
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 15:52
Vastaanottaja: Kirjaamo
Aihe: VL: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010

Lähettäjä: @vnk.fi
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 15:46
Vastaanottaja:
Aihe: VS: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010

Omistajaohjausyksikkö vastaa toisen nimeämänne osapuolen omistajaohjauksesta, mutta – kuten aiemmin totesin – yhtiön hallituksen dokumentteja meillä ei ole. LVM:n kirjaamon kautta voinee tiedustella heidän materiaalejaan.

Lähettäjä:
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 15:21
Vastaanottaja: @vnk.fi
Aihe: VS: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010

Hei,

Tämä on VR:n ja LVM:n välinen sopimus, kuten VR:n tiedotteessa sanotaan:

Valtion omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Jyri Häkämiehen mukaan VR:n päätös on haasteellisessa tilanteessa ainoa mahdollinen.
– Korostan, että tämä on kertaluonteinen rahoituspäätös, eikä tästä saa tulla pysyvää käytäntöä. Rataverkon kunto heijastuu myös VR:n palveluihin. Matkustajille tämä näkyy esimerkiksi routavaurioina ja myöhästelyinä. Siitä syystä VR-konserni on päättänyt toimia näin, ja tätä päätöstä haluan tukea.
Häkämies muistuttaa, että yllä mainituilla hankkeilla on myös tärkeä työllisyysvaikutus. Hän sanoo olevansa erityisen tyytyväinen VR:n yhteistyöhön henkilöstöjärjestöjen kanssa varsin haasteellisissa olosuhteissa.
– Nyt VR varmistaa osaltaan työntekijöidensä työllisyyttä rahoittamalla itse liikenneministeriön budjettiin kuuluvia radanparannushankkeita. Samalla VR ylläpitää Suomen kilpailukykyä sijoittamalla metsäteollisuudelle tärkeän vientisataman ratatöihin. Kun VR rahoittaa itse ratainvestointeja, jotka kuuluisivat liikenneministeriölle, on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha, ministeri Häkämies täydentää.”

Näin ollen dokumentit tästä on löydyttävä.

Lähettäjä: @vnk.fi
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 15:12
Vastaanottaja:
Aihe: VL: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010

Kiitos yhteydenotosta.

Kyseessä yhtiön hallituksen tekemä päätös, eikä omistajalla ole kaupallisesti toimivan yhtiön hallituksen tekemiä pöytäkirjoja asiasta.

Terveisin

Lähettäjä: VNK
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 15:06
Vastaanottaja: VNK
Aihe: VL: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010

________________________________________
Lähettäjä: omistajaohjaus VNK
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 13:14
Vastaanottaja: VNK
Kopio: VNK
Aihe: VL: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010
________________________________________
Lähettäjä:
Lähetetty: 10. tammikuuta 2012 0:42
Vastaanottaja: omistajaohjaus VNK
Aihe: Kysymys aiheesta ”VR haluaa vauhdittaa Oulu-Seinäjoki-rataosuuden perusparannusta” vuodelta 2010
Tervehdys,

Saisinko viipymättä sähköpostiini otsikonmukaisen sopimuksen VR:n ja LVM:n väliltä, kiitos.

VR:n nettisivuilla aiheesta sanottiin aikoinaan näin: http://www.vr-konserni.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_847.html

5 responses to “Tulossa seuraavaksi: VR:n ostama henkilöliikenteen monopolisopimus vuosiksi 2009-2019

  1. Matti Hunttala 10.1.2012 16:52

    40 miljoonaa 10 vuoden monopolista on hyvä kauppa VR:lle, mutta mikä tekee tästä kannattavan kaupan LVM:lle? VR taitaa tarjota tässä nyt muutakin kuin kunnostusrahaa monopolisopimusta vastaan. Häkämiehen puolesta toivon, ettei hänen ilmiselvästi vastaanottamista tarjoiluista ole jäänyt jälkiä mihinkään. – Näppärää toimintaa, kultapossukerholaiset.

  2. Vekke 11.1.2012 12:25

    Häkämieshän on kunnostaunut muutenkin näissä herrasmiessopimusten tekemisissä. Uutisissa kirjoitettiin, kun ”isänmaallinen sijoittajaryhmä” osti Sisu-auton ja kun tuli lama, niin johan Häkämies ilmoitti armeijan tilaavan ylimääräisen erän autoja tehtaan töiden takaamiseksi.

    Samaa ”isänmaallinen sijoittajaryhmä”-termiä käytettiin kun joku suomalainen poppoo osti Transtechin tehtaat. Eikös vain samainen Häkämies päättänyt, että VR tilaa vaunuja joita se ei tarvitse ihan vain tehtaan töiden takaamiseksi,

    Onkohan kyseessä yksi ja sama ”isänmaallinen sijoittajaryhmä”, joka ihan pyyteettä on ostanut nämä tehtaat? Häkämiehellä ei varmaan ole mitään kontaktia näihin isänmaallisiin sijoittajiin, vaan haluaa ihan vain pitää huolta työpaikoista.

  3. Tauno 11.1.2012 21:40

    Eipä näy kyseistä sopimusta ilmestyvän saitille. Onko sellaista edes olemassa?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: