VRLeaks

VR:n salaisuuksien julkinen vuotosivusto

VR Yhtymän ja valtioneuvoston välinen salainen sopimus

VRLeaksiin on tullut taas uutta materiaalia koskien valtion omistajaohjausyksikköä.

Dokumentin voi kahvitauolla lukaista täältä: VR:n ja ministeriön sopimus

27 responses to “VR Yhtymän ja valtioneuvoston välinen salainen sopimus

  1. KT 3.1.2012 12:50

    Valitettavasti en löytänyt tietoa kuinka sivuston ylläpitäjään saisi yhteyden. Mutta kerta kaikkiaan loistoidea koko sivusto! Samaa ideaa voisi jalostaa suomileaks-sivustoksi jonne tietoon käsiin pääsevät voisi laittaa kaiken vuodettavan arvoisen mutta kansalaisilta salassa pidettävän valtion toimintaan liittyvän tiedon ja toiminnan, liittyen koplauksiin, korruptioon, kansanedun vastaisiin päätöksiin, verottajan linjauksiin, korkeimman oikeuden linjauksiin ym.

    • Pena 3.1.2012 16:31

      Kannatan. Mukaan voisi koplata myös ns. vastuullisuusosion, jossa tulisi ilmi ihan julkisten päätösten – mutta esim. kansalaisen oikeustajun vastaisten – takana olevat ihmiset. Esim. aikoinaan oli ihan mielenkiintoinen tieto jo haudatun ylemaksun suhteen, että kuka asiasta päättäneessä työryhmässä äänesti mitenkin.

  2. Neo 3.1.2012 15:51

    @KT
    Todellakin! Vähän luulen, että näitä vastaavia sivustoja alkaa kohta ilmestyä kuin sieniä sateella.

  3. tuhlaamiselle loppu 3.1.2012 19:24

    Kaikki valtion ja kuntien työntekijät mukaan talkoisiin!

  4. JW 3.1.2012 20:48

    Uskomatonta vedätystä ”omistajaohjaukselta” eli SALAISEKSI luokitellun suunnitelman yhtenä kohtana (LIITE 2, sivu 10) on maininta ”Pohjanmaanradan kunnostus ja lisärakentaminen ovat kansallisesti erittäin tärkeitä”.

    Toisaalta tämän ymmärtää hyvin kun katsoo kuka on VR yhtymän hallintoneuvoston puheenjohtaja eli MATTI AHDE Oulusta. Niin se on Pohjanmaanrata on erittäin tärkeä jotta saan miljoonakaupungit kuten Ylivieska (14 tuhatta asukasta) ja Kokkola (jopa 47 tuhatta) yhteen.

    Esim välistä Turku-Helsinki joka on tökkinyt rakentamisesta asti ei ole mainintaa ollenkaan.

    • TT 3.1.2012 23:03

      Pohjanmaan radan tärkeyden taustalla on aivan erityisesti tavaraliikenne. Pelkästään Kokkolan satamaan kuljetettiin viime vuonna noin 5 miljoonaa tonnia tavaraa Pohjanmaan rataa pitkin, pääasiassa pohjoisesta. Suuren osan vuorokaudesta tilanne on se, ettei Pohjanmaan radalle mahdu yhtään junaa lisää. Tämä haittaa kaikkein eniten kuljetusajasta riippuvaisia kuljetuksia, kuten teollisuuden prosesseihin sidottuja junia ja yhdistettyjä kuljetuksia.

      Alhaisemman prioriteetin tavarajunat saattavat nykytilassa taittaa Kokkola-Ylivieska-väliä (80 km) yli kolme tuntia, kun vastaantulijoiden odotusta on lähes joka kohtauspaikalla. Myös perusparantamattomien osuuksien akselipainorajoitus (22,5 t) haittaa tavarankuljetusten taloudellisuutta, ja radan alus- ja päällysrakenne on kolmen vuosikymmenen raskaan liikenteen jäljiltä käytännössä käyttöikänsä lopussa.

      Helsinki-Karjaa-välillä tavaraliikennettä ei ole lainkaan. Karjaa-Turku-välillä tavaraliikennettä on erittäin vähän, länsipäässä 44 tuhatta tonnia vuodessa ja itäpäässä 76 tuhatta (tämä on alle prosentti Pohjanmaan radan tavaraliikennemääristä).

      Matkustajaliikenteessä Seinäjoki-Kokkola-välin matkustajamäärät ovat alhaisemmasta junatiheydestä huolimatta noin samaa luokkaa kuin Turku-Karjaa-välillä (1,3 miljoonaa vuodessa). Kokkola-Oulu-välillä matkustajamäärät ovat (pelkkä kaukoliikenne huomioituna) vajaan kolmasosan pienemmät kuin Helsinki-Karjaa-välillä (1,0-1,1 miljoonaa/vuosi vs. 1,5 miljoonaa/vuosi).

      Liikennemäärien ja yleisesti kansantalouden kannalta (teollisuuden kilpailukyky) ei ole mikään ihme, että Pohjanmaan rataan satsataan, mutta Helsinki-Turku-väliin ei.

      • JW 4.1.2012 22:20

        Jos pikkukaupunkien kuten Seinjäjoki-Kokkola välillä tosiaan on sama luokkaa??? (refernssi?) kuin Turku-Helsinki välillä niin tosiaan pitää kehittää rantarataa. Matkustajapotentaalin kannalta Turku-Helsinki välillä on noin kertaluokkaa enemmän asukkaita.

      • TT 4.1.2012 23:02

        JW:lle:

        Liikennemäärätietoja vuodelle 2010 löytyy Suomen rautatietilasto 2011 -julkaisusta (saatavissa liikenneviraston sivuilta).

        Mitä matkustajamääriin tulee, niin rautateillä tehdään Helsingin seudun ulkopuolella valtaosin pitkiä matkoja (tavallisesti useita satoja kilometrejä). Tämä tarkoittaa sitä, että matkustajamäärät kertautuvat läpikulkureiteille/pääradoille. Pohjanmaan radalla on useita sivuratoja, ja esimerkiksi kolmion Helsinki-Turku-Tampere ja Lapin/Pohjois-Pohjanmaan välillä matkustavat ohjautuvat käytännössä kaikki Seinäjoki-Kokkola-rataosuudelle, mikä nostaa matkustajamääriä.

        Turku vuorostaan on rautatieliikenteellisesti lähinnä pussinperä, eikä vaikuta kovin realistiselta, että Espoo-Salo-oikorata kykenisi saamaan aikaan esimerkiksi liikenteen kaksinkertaistumisen (3,0 miljoonaan matkustajaan vuodessa). Riihimäki-Toijala-rataosallakin on kaikkine läpikulkumatkustajineen ja suurempine asukasmäärineen (Tampere ym.) vain noin 4,1 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Aika suuri osuus näistä 4,1 miljoonasta jatkaa Tampereelta Seinäjoen (Pohjois-Suomen), Jyväskylän, Porin tai Haapamäen suuntiin.

      • JW 5.1.2012 13:33

        TT: kiitos hyvästä linkistä. Matkustajamäärät ovat tosiaan sitä mitä sanoit. Ehkä huomattavaa on näissä se että verrattuna samasta paikasta löydettäviin maatien käyttötilastoihin ei juniin kannattaisi satsata lainkaan.

        Turku on junaliikenteen kannalta samanlainen pussinperä kuin Helsinki. Liikenteen sujuvuuden kannalta kuitenkin pitää tehdä jotain. Oikeilla tekemisillä voi vaikuttaa esimerkkinä Lahti-Helsinki oikorata.

        Ennen oikorataa matkustajamäärät oli noin 2M / vuosi ja 2010 tilastojen mukaan noin 3M / vuosi eli kasvua kertoimella 1.5. Eli parannustyöt vaikuttivat ihan oikeasti matkustajamääriin. Matka-aika Lahden ja Helsingin välillä ennen oikorataa oli reilu tunti ja nyt hieman alle.

        Vastaavalla logiikalla Turun-Helsingin välin matkustajamäärät voivat tuplautua noin 2-3M vuotuisen matkustajan välille jos Salo-Espoo Oikorata joskus tulee.

        ps.

        tämä on kirjoitettu IC:junassa käyttäen Junaverkkoa. Eli ainakin Internet toimii.

      • Katonyymi 7.1.2012 09:17

        Turussa suurin kehittämispotentiaali on lähijunaliikenteessä. Se ei vaadi satojen miljoonien investointeja edes vaan vain muutaman lisäkohtaamispaikan. Mutta VR aktiivisesti jarruttaa lähijunaliikenteen kehittämistä. Ja vaikka VR itse on haluton, tekee se lisäksi kaikkensa, ettei lähijunaliikennettä ajaisi mikään muukaan operaattori tai edes kaupungit itse (kuten Helsinki metrollaan). HSL:llä on jotain vaikutusvaltaa sanoa vastaankin, mutta Turulla ja Tampereella kovin vähän. Tässä VR toimii yksinomaan typerästi, koska houkutteleva lähiliikenne syöttäisi kaukojuniinkin paljon enemmän matkustajia.

        Tältä saralta saisi vuotaa enemmänkin tästä monopolijuntan lobbauksesta ja HSL:n kampittamisesta.

  5. Avoimmuus estää väärinkäytökset 3.1.2012 22:15

    On outoa, että valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala, joka on EU:ssa tunnettu mesoamisestaan avoimmuuden puolesta, sallii valtionyhtiöiden ja ministeriöiden väliset kansalta salatut sopimukset, jättimäiset tulospalkkiot yms. piilotellun mädännäisyyden.

    Hyvä, kun VRLeaksin kaltaisia sivustoja on. Toivottavasti myös sivuja ylläpitävä wordpress on tietoinen sivuston suomalaisen sisällön todellisesta luonteesta.

    Itse odotan Heidi Hautalan näyttävän olevansa sanojensa takana myös käytännössä, kerran ministeriksi päästyään ja avaa valtionyhtiöiden salaisuuksia kansalle.

    Suurkiitos, kun VRLeaks on antanut painetta medialle ja poliitikoille tutkivan journalismin ja avoimmuuden lisäämiseen!

  6. Halibat 3.1.2012 22:27

    Ohhoh! Sanokaa, että luen väärin. Siellähän sanotaan rautateiden liikenteenohjauksen pysyvän VR:n työnä toistaiseksi. Taas yksi este lisää valtion rataverkolle muiden rautatieyhtiöiden tulemisen estämiseksi. Vai kuka uskoo kilpailevan firman junan etuajo-oikeuteen jos VR:n ratatyökone tai mikä lie muu resiina on myöhässä VR:n hoitaessa liikenteenohjauksen?

    • jukka uunila 3.1.2012 22:50

      taitaa olla vanhaa tietoa ,2009 päivättyä,siitä on jo jossain muutakin tietoa olemassa,mietintö,eriytetäänkö,tehdäänkö oma puulaki tai jotain

      • Halibat 3.1.2012 23:26

        Netistä löytyvien tietojen mukaan rautateiden liikenteenohjaus on edelleen VR:n tekemää työtä Liikenneviraston ollessa työn tilaaja ja maksaja.

  7. jukka uunila 3.1.2012 23:43

    kyllä on vielä mutta kuten sanoin:
    Liikenne- ja viestintäministeriö pyysi viime kesänä Liikennevirastoa asettamaan työryhmän, joka selvittäisi liikenteenohjauksen asemaa jälleen kerran. Työryhmän esitys valmistui tammikuussa 2011.
    Kenellekään ei enää ole yllätys, että työryhmä esitti liikenteenohjauksen eriyttämistä VR-konsernista ja muodostettavaksi siitä erillinen yhtiö valtioneuvoston kanslian alaisuuteen. Esitys on nyt jätetty liikenne- ja viestintäministeriölle.

    • Halibat 4.1.2012 20:44

      Siis asia on huomattu vasta vuosi sitten? No, ei mitään kiirettä, ehkä aika hoitaa asian?

  8. Jere 4.1.2012 12:29

    Erittäin hyvä kysymys on myös, miksi jonkun liikennepoliittisen aineiston tulee ”korruptoitumattomassa” Suomessamme olla varustettu SALAINEN-merkinnällä. Miksi kansalaisilta pitää pimittää tietoja liikennepolitiikasta, eli asiasta, joka vaikuttaa jokaisen arkielämään.

    Piiri pieni pyörii, eikä kansa tiedä mitään.

    • Matti 8.1.2012 12:39

      Monenko ison yrityksen sisäiset asiat ovat julkisia? Mitä hyötyä yritykselle (tai ”kansalle”) olisi siitä, että kaikki muistiot julkaistaisiin? Lukisivatko niitä muut kuin salaliittoteoreetikot, mielenvikaiset tai pakkomielteiset. Moniko ymmärtää niistä mitään?

      Vr-konserni on pörssiyhtiö. Lukaisepa mitä laissa sanotaan pörssiyhtiön tiedottamisesta. On asioita, joista pitää kertoa ja sitten sellaisia, joista ei tarvitse tai edes saa. Osasta on laadittava julkinen tiedote, koska ne vaikuttavat osakkeen kurssiin.

      Osakkeenomistajalla on laissa säädetty tiedonsaantioikeus. Ulkopuolisilla ei automaattisesti ole, ellei ole kyse julkisesti esilläpidettävistä kokouskutsuista, esityslistoista ja pöytäkirjoista.

      ”Kansa” on lainausmerkeissä siksi, että moni kirjoittaja kuvittelee olevansa ”kansan” edustaja. Tosiasiassa jokainen meistä edustaa vain itseään, ne varsinaiset lailliset kansanedustajat istuvat Arkadianmäellä. Ainakaan minä en ole antanut kenellekään muulle kuin siellä mäellä istuvalle edustajalleni mandaattia edustaa minua. Siksi en pidä ”kansan” selän taakse piiloutujista.

      • Katonyymi 9.1.2012 13:22

        No ei todellakaan ole pörssiyhtiö. Yhtään VR:n osaketta et voi ostaa, vaikka kuinka haluaisit. VR on valtion kokonaan omistama yhtiö ja sellaisena pysyy.

  9. Pertti Heikkinen 4.1.2012 19:58

    Millä perusteella tuo paperi on ”sopimus”? Minusta se näyttää muistiolta.

  10. Toni Kr 5.1.2012 21:58

    en ymmärrä miksi alunperin salaiseksi julistettu tää dokkari, ei mitää ihmeellistä. persu faktaa rata-asioista..

  11. Matti Honkonen 8.1.2012 12:23

    Puuttumatta kyseisen salaisen sopimuksen sisältöön ihmettelen, miten ammattitaidottomia tekstinkäsittelijöitä Valtion Omistajaohjausyksikössä on. Vai onko tämän salaisen asiakirjan väsännyt joku ylimmän tason virkamies itse, henkilö, joka ei hallitse sen paremmin äidinkieltään kuin tekstinkäsittelyohjelmaakaan. Noloa, noloa, noloa.

    Sisältö on täysin normaalia liikeyritystekstiä. Ei yhtään ainutta sensaatiota. VR on liikeyritys, jota johdetaan liikeyrityksenä. Tässä taloustilanteessa on normaaliakin vähemmän varaa taloudellisiin lipsahduksiin, minkä jokainen liiketalouden perusteitakin opiskellut tajuaa.

    Henkilöstön hyvinvointiin voi kyllä satsata vähilläkin resursseilla, kunhan johdolla on oikeasti kiinnostusta työviihtyvyyden ja työssäjaksamisen kehittämiseen. Keppi-keppi -menetelmä ei kelpaa, sillä käyttäytymistieteissä on ennestään tunnettu tosiasia se, että porkkanalla saadaan paljon parempia tuloksia nopeammin kuin kepillä.

    • Katonyymi 9.1.2012 13:27

      VR on osakeyhtiö, mutta ei kuitenkaan tavallinen sellainen. VR ei ole yksityisomistuksessa vaan valtion omistama. Yksityisen osakeyhtiön tarkoitus on käytännössä aina tuottaa omistajalleen voittoa, mutta VR:n tehtävä ei ole eikä ainakaan tule olla sellainen. VR:n tehtävä on tuottaa valtiolle ja sen kansalaisilleen kuljetuspalveluja. VR on myös valtion suojeluksessa oleva monopoli, joka voitontavoittelutarkoituksissa aina tuottaa optimaalia huonomman ratkaisun. Jos markkinat olisivat kilpaillut, kaikki yhtiöt voisivat rauhassa tavoitella voiton maksimoimista, mikä samalla maksimoisi kuluttajienkin hyödyn. Monopoliasemassa näin ei käy, ja siksi VR tarvitsisi valtiolta omistajaohjausta, joka tähtää kuljetuspalveluiden maksimoimiseen ja sitä kautta yhteiskunnan hyödyn maksimoimiseen. VR-tiliviraston voiton maksimointi on vain yhteiskunnan rahan haaskausta.

  12. anttir 20.12.2012 07:30

    Kukahan pönttö vaati että nämäkin tiedot pidetään salaisina vaikka tämä antaa aivan loistavan kuvan yhteisesti maksetun VRn tavoitteista. Ei kannata sitten valittaa jos tulee asiatonta palautetta asiakkailta jos ei vaivaudu kertomaan tavoitteistaan.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: